سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 350

در متون عامّه آمده است كه ابو بكر از امام على عليه السلام شجاع‏تر بوده، و مرحب را محمّد بن مسلمة كشت، ذو الثدية در مصر كشته شد، و ابوبكر در اَداى سورة برائت بر على عليه السلام امير بود. انس بن مالك، سوره برائت را قرائت كرد. محسن فرزند حضرت فاطمة در زمان پيامبر به دنيا آمد و در همان زمان نيز سقط شد و... و حتّى جاحظ گفته بود كه ايمان على، ايمان درستى نيست؛ چه اين كه او كودك بوده است و شجاعت او نيز شجاعت نيست؛ چراكه پيامبر خبر داده بود كه او را ابن ملجم خواهد كشت و جنگ‏هاى على اشتباه بوده و مسلمين را عمداً كشته است و... . ۱

2. عوامل سياسى‏

شيعيان در سده‏هاى ششم و هفتم هجرى در بيشتر نقاط ممالك اسلامى، به عنوان يك اقليت مذهبى - سياسى تحت ستم ويا انزواى حاكمان قرار داشتند. البته برخى از مناطق همچون حلّه و حلب، داراى حكومت‏هاى محلّى بودند و در سرزمين‏هايى چون مصر، حكومت مقتدر فاطمى بر سر كار بودند كه تقريباً تمام اين حكومت‏هاى شيعى در اين دو سده، مقهور حكومت‏هاى سنّى شدند و از بين رفتند.

يك. ستم حاكمان بر شيعيان‏

ظهور حكومت‏هاى مخالف شيعى نظير سلجوقيان در مشرق‏زمين و ايّوبيان در غرب ممالك اسلامى، منجر شد تا حكومت‏هاى محلّى شيعى و فاطميان مصر منحل شوند. پيش از اين نيز در سده پنجم هجرى، حكومت مقتدر و علم‏دوست آل بويه توسط تركان سلجوقى منقرض شده بود. برخوردهاى حاكمان و درگيرى‏ها در اين دو سده، بيشتر با اسماعيليه و باطنيه بوده؛ امّا شيعيان امامى نيز از آن بى‏نصيب نبوده‏اند. عماد الدين طبرى در كتاب مناقب الطاهرين (نوشته به سال 673 ق) با توجّه به همين ستم‏ها مى‏نويسد:
ششصد سال خلفاى بنى اميّه و بنى عبّاس، اخفاى مناقب اهل بيت

1.همان جا.

صفحه از 358