مناظره و وحدت در كتاب «نقض» - صفحه 443

شيخ عبد الجليل قزوينى را نامزد مى‏كند كه ردّى بر آن بنويسد!
شيخ عبد الجليل هم به خوبى از عهده اين كار مهم برآمده و با نگارش ردّى بر كتاب ياد شده - كه آن را بعض مثالب النواصب ناميده‏اند و ما نقض مى‏ناميم - ، حقّى بزرگ بر گردن تمام شيعه دارد؛ زيرا اين مرد عالى‏قدر، آن روز دست رد بر سينه دشمن زد و حملات آنها را از حريم تشيّع دور ساخت و شيعيان ضعيف الإيمان را از خطر گم‏راهى، حفظ نمود.
آنچه در باب صاحب كتاب نقض و انتخاب ايشان جهت اين اقدام اساسى، قابل توجّه است، ويژگى‏هاى علمى و شخصيتى ايشان است كه در انجام اين اقدام، بسيار كارساز بوده است؛ چرا كه براى انجام دادن هر كارى، به وسيله مخصوص آن كار، نياز داريم. بدون استفاده از ابزار ويژه نمى‏توان به هدف و منظور خود رسيد.

د. ابزار مناظره‏

1. علم‏

در باره هر مطلبى، شناخت و معرفت آن، اوّلين وسيله‏اى است كه به آن نيازمنديم تا بتوانيم با آگاهى كامل و اطلاعات لازم، در آن وارد شويم و بى هيچ عيب و نقصى، هدف مورد نظر را بيابيم و كار را به پايان رسانيم. كار كارشناسى براى هر موضوعى، از ضروريات است كه عقل، آن را تأييد مى‏كند و در هر چه بنگريم، علم و دانش، از اساسى‏ترين اجزاى تشكيل دهنده آن به حساب مى‏آيد. بنا بر اين، انسان تا خود را به علم و معرفت زينت نداده و صاحب نظر نشده، نبايد در هيچ ميدان مناظره‏اى وارد شود؛ چرا كه به قول معروف: اگر مى‏خواهيد چيزى را بكوبيد، از آن بد دفاع كنيد. ۱ عبد الجليل قزوينى - چنان كه ذكر شد - در زمان خود، از علماى مشهور و صاحب كرسى و مجالس درس و بحث بوده و حتّى در حال حاضر نيز نگاهى به كتاب نقض، نشان دهنده سطح علمى اين عالم بزرگوار است.

1.روش گفتمان يا مناظره، ص ۱۴.

صفحه از 456