مناظره و وحدت در كتاب «نقض» - صفحه 451

فطريات و حدسيات) منتهى شود.
بهترين نوع مناظره و گفتگو، مناظره برهانى است؛ زيرا مناظره كننده در آن مى‏تواند با بهره‏گيرى از ادلّه متقن و مبرهن در جهت اثبات حق، زودتر به نتيجه برسد. «اوّليات»، قضايايى هستند كه نفس تصوّر موضوع و محمول و توجّه به نسبت بين آنها براى تصديق و حكم آن قضيه، كافى است و نيازمند به استدلال و اقامه برهان نيست، مثل قضيه «كل، بزرگ‏تر از جزء خود است». «محسوسات (مشاهدات)»، قضايايى هستند كه از طريق حواس ظاهرى يا باطنى، ادراك مى‏شوند. «متواترات»، قضايايى هستند كه به جهت گزارش تعداد زيادى كه توافق بر دروغ ندارند، يقين به صدق قول آنها حاصل شود. «فطريات»، قضايايى هستند كه با تصوّر اجزايشان در ذهن، تصديق به آنها حاصل مى‏شود و احتياج به بيان ندارد، مثل زوجيت براى عدد چهار.
به قضايايى كه از راه حدس قوى، به آنها تصديق حاصل مى‏شود، مثل اين كه نور ماه از خورشيد است، «حدسيات» مى‏گويند.
در كتاب نقض، از اين دست احتجاجات، فراوان است از جمله:
امّا آن كه گفته است: «ايشان را درسى نباشد» مگر سمع اين قائل نرسيده است كه مرتضاى بغداد را چهارصد شاگرد فاضل متبحّر بود دون از دگران و... . ۱
در اين پاسخ، عبد الجليل، تعدادى از علماى شيعه را نام مى‏برد و مجالس درس و بحث آنها را يادآور مى‏شود و مخاطب را به شواهد عينى ارجاع مى‏دهد كه اين احتجاج، از نوع برهانى است.

2. مناظره جدلى‏

اين نوع مناظره، بر دو نوع است:
الف. جدال احسن: در اين نوع مناظره، مقدّمات جدل (از مسلّمات و مشهورات و

1.نقض، ص ۳۹.

صفحه از 456