مناظره و وحدت در كتاب «نقض» - صفحه 452

مقبولات) نزد طرفين است، گرچه برهانى نباشد.
ب. جدال باطل: مناظره جدلىِ غير احسن، آن است كه مقدّمات جدل، نه از معقولات و برهانيات باشد و نه از مسلّمات. در كتاب نقض، تنها جدال از نوع احسن را شاهد هستيم، از جمله:
و امّا آنچه گفته است كه: «على، علومى دانست كه ديگر صحابه ندانستند يا رسول صلى اللَّه عليه و آله به او اسرارى گفت كه به ديگران نگفت از صحابه و اهل بيت هم» طرفه نبايد داشتن كه انكار قرآن، نه طريقه علما و دينداران باشد كه رسول خداى صلى اللَّه عليه و آله با بعضى زنان خويش سرها گفته است پنهانى و گفته كه: كسى را مگوييد. چنان كه قرآن بيان مى‏كند: (وَ إذْ أسَرَّ النَّبِيُّ إلى‏ بَعْضِ أزْواجِهِ حَديثاً)۱ و به امير المؤمنين هم گفته است و آية النجوى ظاهر است (يا أيُّها الَّذينَ آمَنُوا إذا ناجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْواكُمْ صَدَقَةً)۲ و على بن ابى طالب عليه السلام مخصوص آمد بدين درجه كه ده دِرَم بداد و ده سِر بكرد و آيه منسوخ شد تا دگران طمع بردارند و إلّا على [كسى ]به آن عمل نكرد. ۳
در اين نمونه، جدال احسنى را شاهد هستيم كه در آن، عبد الجليل قزوينى با استناد به آيات قرآن كريم - كه از مقبولات طرفين است - ، در صدد پاسخگويى بر آمده است.

3. مناظره خطابى‏

مناظره‏اى است كه در آن، از قضاياى اقناعى استفاده شود. در كتاب نقض، به جهت توانمندى نويسنده در امر خطابه، شاهديم كه در بيشتر مواضع، احتجاجات به نوعى مطرح مى‏شوند كه مى‏توان به سبب آن، عموم مردم را در امرى كه توقّع حصول تصديق به آن است، به مقدار امكان قانع نمود و اين امر، همان است كه در مناظره خطابى انتظار مى‏رود. در اين كتاب، گاه مشاهده مى‏شود كه تنها با تكيه بر

1.سوره تحريم، آيه ۳.

2.سوره مجادله، آيه ۱۲.

3.نقض، ص ۴۷۲.

صفحه از 456