اخلاص - صفحه 10

۵۰۰۶.بحار الأنوار عن أبي هريرة و عبد اللّه بن عبّاس قالا:خطبنا رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله فقالَ : أيُّها النّاسُ ، إنَّهُ مَن لَقِيَ اللّهَ عزّ و جلّ يَشْهَدُ أنْ لا إلهَ إلاّ اللّهُ مُخْلِصا لَم يَخْلِطْ مَعَها غَيرَها دَخَلَ الجَنّةَ . فقامَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ صلواتُ اللّهِ علَيهِ ، فقالَ : يا رسولَ اللّهِ ، بأبي أنتَ و اُمِّي! و كيفَ يَقولُها مُخْلِصا لا يَخْلِطُ مَعَها غَيرَها؟ فَسِّرْ لَنا هذا حتّى نَعْرِفَهُ .
فقالَ : نَعَمْ ، حِرْصا على الدُّنيا و جَمْعا لَها مِن غَيرِ حِلّها ، و رِضا بِها ، و أقوامٌ يَقولونَ أقاوِيلَ الأخْيارِ و يَعْمَلونَ أعْمالَ الجَبابِرَةِ ، فمَنْ لَقِيَ اللّهَ عزّ و جلّ و لَيس فيهِ شَيءٌ مِن هذهِ الخِصالِ و هُو يَقولُ : «لا إلهَ إلاّ اللّهُ» فلَهُ الجَنّةُ ، فإنْ أخَذَ الدُّنيا و تَرَكَ الآخِرَةَ فلَهُ النّارُ . ۱

۵۰۰۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :تَمامُ الإخْلاصِ تَجَنُّبُ المَعاصي . ۲

۵۰۰۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن قالَ: «لا إلهَ إلاّ اللّهُ» مُخْلِصا دَخَلَ الجَنّةَ ، و إخْلاصُهُ أنْ يَحْجِزَهُ «لا إلهَ إلاّ اللّهُ» عَمّا حَرّمَ اللّهُ . ۳

۵۰۰۶.بحار الأنوارـ به نقل از ابو هريره و عبد اللّه بن عبّاس ـ: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به ما روى كرد و فرمود: اى مردم ! هر كس از روى اخلاص گواهى دهد كه خدايى جز اللّه نيست و هيچ چيز ديگرى را با اين شهادت خود نياميزد و در اين حال خدا را ديدار كند، وارد بهشت شود . على بن ابى طالب ، صلوات اللّه عليه ، برخاست و عرض كرد : اى رسول خدا ! پدر و مادرم فدايت باد ، چگونه آن را با اخلاص و به دور از هر شائبه اى بگويد ؟ برايمان بيان فرما تا بدانيم .
پيامبر فرمود : آرى ، آزمندى به دنيا و به دست آوردن آن از راه غير حلال و دل خوش كردن به آن و مردمانى هستند كه سخنان نيكان را بر زبان مى رانند، اما رفتار ستمگران را در پيش مى گيرند . كسى كه خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند در حالى كه از اين خصلتها پاك باشد و «لا اله الا اللّه » بگويد ، به بهشت رود و كسى كه دنيا را برگيرد و آخرت را وا گذارد، روانه به دوزخ شود .

۵۰۰۷.امام على عليه السلام :كمال اخلاص ، به دورى كردن از گناهان است .

۵۰۰۸.امام صادق عليه السلام :هر كس مخلصانه «لا إله الاّ اللّه » بگويد به بهشت رود و اخلاصش به اين است كه «لا إله الاّ اللّه » او را از آنچه خداوند حرام كرده است باز دارد .

1.بحار الأنوار : ۷۶/۳۶۰/۳۰ .

2.بحار الأنوار : ۷۷/۲۱۳/۱ .

3.بحار الأنوار : ۸/۳۵۹/۲۴ .

صفحه از 17