ادب - صفحه 27

۲۴.امام صادق عليه السلام :آن كه خدا را شناخت ، از او ترسيد ، و آن كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا ، او را بر به كار بستن فرمانش و در پيش گرفتن ادبش بر انگيخت . پس بشارت باد فرمان بردارانِ متأدّب به ادب خدا و نيوشندگان دستورهاى او را كه بر خداست كه آنها را از گم راه سازى هاى فتنه ها برهاند.

۲۵.امام صادق عليه السلامـ در دعا ـ :آقاى من! گريزنده ، به تو پناه مى آورَد ، و جوينده ، از تو درخواست مى كند ، و پوزش خواهِ توبه گر ، به كرَم تو تكيه مى كند . تو ادب كريم بودن را به بندگانت آموخته اى، و تو خود، كريم ترينِ كريم تران هستى.

۲۶.امام صادق عليه السلامـ در نصيحت ايشان به گروهى از صوفيان ـ :اى جماعت! از ادب آموزى هاى خداوند عز و جل به مؤمنان ، ادب بياموزيد ، و به همان امر و نهىِ خدا بسنده كنيد ، و آنچه را بر شما مشتبه مى شود و بدان علم نداريد ، وا گذاريد و علم آنها را به اهلش بسپاريد تا نزد خداوند ـ تبارك و تعالى ـ مأجور و معذور باشيد.

۲۷.الكافىـ به نقل از على بن اسباط ، از اهل بيت عليهم السلام ـ :از جمله اندرزهاى خداوند ـ تبارك و تعالى ـ به عيسى بن مريم عليه السلام ، اين بود كه به او فرمود : « ... خوشا به سعادت تو ، اى پسر مريم! خوشا به سعادتت ، اگر به ادب پروردگارت چنگ بزنى ؛ پروردگارى كه از سرِ مهر ، دلسوزى تو مى كند ، و از روى كَرَم ، آغازگر نعمت هايش به تو بود، و در سختى ها با تو بوده است.
اى عيسى! او را نافرمانى مكن كه نافرمانى كردن او ، بر تو روا نيست . تو را [ به اين نكته ] سفارش كردم ، همان گونه كه به آنان كه پيش از تو بودند نيز سفارش كردم ، و من خود ، بر اين سفارش ، از جمله گواهانم ».

صفحه از 130