معرفي كتاب «اهل البيت في الكتاب و السنّة» - صفحه 202

«اهل بيت» است. روشن است كه پاسخ را بايد از «قرآن» و «سنّت» جست؛ دو منبع ارجمندى كه به اعتقاد ما، اين گونه پرسشها را به زيبايى و شيوايى، پاسخ گفته اند.
با اين همه، به جزم مى توان ادّعا كرد كه تاكنون، در معرّفى اهل بيت(ع)، نوشته اى جامع، متقن و مستند كه به صورتى يكجا پاسخگوى عمده پرسشها باشد، عرضه نشده است؛ نوشته اى كه:
ـ مبناى معرّفى اش، كتاب خدا و سنّت رسول خدا و اهل بيت باشد.
ـ از افراط و تفريط در شناساندن، مبرّا بوده، در ذكر مناقب، به غلو نينجاميده باشد و با كم گفتن، به كتمان فضايل و حقوق اهل بيت منتهى نشود.
ـ متقن و مستند باشد و در آن، از ذكر احاديث و روايات ضعيف و سست، اجتناب شده باشد.
ـ جامع باشد و همه ابعاد وجودى و زندگى اهل بيت را فراگيرد.
.*. اينك، كتاب «أهل البيت فى الكتاب والسنّة»، مجموعه پرسشها و پاسخها را در يك اثر و به صورتى زيبا و استوار (با پايبندى به همه موازين ياد شده) گرد آورده است و در يك كلام، منبع غنى و سرشارى است كه مشتاقان شناخت اهل بيت(ع) را بر سفره اى از مائده هاى آسمانىِ قرآن و حديث مى نشانَد.
أهل البيت فى الكتاب والسنّة، كه به خامه حجّةالاسلام والمسلمين محمّد رى شهرى ۱ تحرير شده و از سوى مؤسسه فرهنگى «دارالحديث» به زينت طبع آراسته گشته، اثرى ارزشمند است كه پاسخگوى تمامى پرسشهاى پيش گفته، و مكمّل تلاش پيشينيان صالح است.
از پرسشهاى پنجگانه اى كه يادكرديم، پرسش نخست، در بخش اوّل كتاب، با عنوان «معنى أهل البيت» پاسخ داده شده است و پرسش دوم، در بخش چهاردهم، با عنوان «من

1.براى آشنايى بيشتر با مؤلف محترم و پژوهشهاى حديثى وى، ر.ك: فصلنامه علوم حديث، شماره۱، گفتگو.

صفحه از 206