گزارشي از تحليل مضامين ادعيه ماه رجب بر اساس مصباح المتهجد شيخ طوسي - صفحه 172

آن‌چنان‌که گویی روح دعا با اقرار به توحید عجین شده‏‏ و دعا بدون توحید رنگ می‌بازد و به بازیچه‌ای از کلمات مبدّل می‌شود. زبان اقرار به توحید بیشتر در مفاهیم آغازین ادعیه دیده می‌شود.

4. زبان اعتراف به فقر ذاتی

واقعیّت مخلوق از جمله انسان، چیزی جز فقر و نیاز به غنی مطلق نیست. در تنگناها که غوغاها فرو می‌نشیند و حجاب‌ها کنار می‌رود فقر فطری خود را نمایان می‌سازد۱ و فرد هوشیار شده از سر اضطرار دست به دعا برمی‌دارد۲ اعتراف انسان به فقر ذاتی و نیازمند بودن در همه ابعاد وجودی به خداوند همان رعایت ادب به پیشگاه ذات باری‌تعالی هنگام راز و نیاز و دعاست۳ اقرار زبانی به فقر، در دعاهای متعددی آمده است۴

5. زبان تضرع و انابه

انسان بعد از توجه به فقر ذاتی خود در مقابل خداوند متعال چاره‌ای جز تضرع و زاری و انابه از بدی‌ها و گناهان خود ندارد. یکی از مواردی که در هنگام خواندن خدا در قرآن، تاکید شده است تضرع و زاری است و این‌گونه می‌فرماید:
ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ۵پروردگار خود را به زاری و نهانی بخوانید كه او از حد گذرندگان را دوست نمی‏دارد.
مفهوم دیگری که به دنبال تضرع و انابه در ادعیه وجود دارد، امید به احسان و عفو خداوند است:
وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً۶خدا همواره خطابخش و آمرزنده است‏.

1.. به این امر در سوره‏یونس، آیه۲۲‏‏ اشاره شده است. ‏‏

2.«تحلیل زبان دعا»، ‏‏اندیشه دینی، ‏‏ص۲۱-۴۰. ‏‏

3.تعالیم امام حسن مجتبی علیه السلام ‏‏ به زبان دعا و حدیث، ‏‏ص۷۲. ‏‏

4.از جمله: دعای ششم بند۵، ‏‏دعای یازدهم بند ‏های ۳۹-۴۰-۷۰. ‏‏

5.. سوره‏اعراف، آیه۵۵‏‏، ‏‏همچنین می‌فرماید: «وَ اذْكُرْ رَبَّکَ فی‏ نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلینَ» (و در دل خویش، ‏‏پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس، ‏‏بی‏صدای بلند، ‏‏یاد كن و از غافلان مباش). ‏‏سوره‏اعراف، آیه۲۰۵‏‏. ‏‏

6.. سوره‏نساء، آیه۹۹‏‏. ‏‏

صفحه از 179