اقتباس؛ گونه‌اي از تجلي قرآن در نيايش معصومان عليهم السلام - صفحه 99

علی العرش استوی،1 یعلم خائنة الاعین و ما تخفی الصدور،2 اعتصمت بالله الذی لا اله الا هو، له ما فی السموات و ما فی الارض و ما بینهما و ما تحت الثری،3 .‏‏.. اعتصمت بالله الذی لا اله الا هو، الواحد الاحد (الفرد) الصمد الذی لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احداً،4 .‏‏..، اعتصمت بالله الذی لا اله الا هو یسبح له ما فی السماوات و ما فی الارض کل له قانتون.‏‏..،5 اعتصمت بالله الذی لا اله الا هو، علیه توکلت و هو رب العرش العظیم.‏‏.6.

2. معرفی انسان کامل و سیمای قرآنی مؤمن

در دعای روز بیست و یکم ماه، منسوب به امام علی علیه السلام ، در سراسر دعا به دو سبک اقتباس صریح و حلی (نصی و اشاری ) ده‌ها آیه قرآن را اقتباس کرده است. امام در هر بند تقاضایی را مطرح می‌کند و از خدا می‌خواهد او را در زمره نیکانی که در آیات متعدد قرآن از ایشان به نیکی یاد شده و اوصاف آنان برشمرده شده است، قرار دهد. او در هر بند، آیات مربوط به مؤمنان رستگار و نیکوکار را اقتباس کرده و در واقع در این دعا با استفاده از قرآن کریم سیمای انسان کامل و مؤمن واقعی را ترسیم کرده است؛ می‌فرماید:
اللهم اجعلنی من الذین یؤمنون بالغیب، و یقیمون الصلاة، و مما رزقناهم ینفقون،7 و اجعلنی علی هدی،8 و اجعلنی من المهتدین،9 ‏‏ و لقنی الكلمات التی لقنتها آدم، فتبت علیه إنک أنت التواب الرحیم10 ،‏‏ اللهم اجعلنی ممن یقیم الصلاة و یؤتی الزكاة،11 و اجعلنی من الخاشعین، الذین یستعینون بالصبر و الصلاة،12 و اجعلنی من الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون13 ،‏‏ اللهم اجعلنی من الصابرین الذین إذا

1.. سوره طه، آیه۵.

2.. سوره غافر، آیه۱۹.

3.. سوره طه، آیه۶.

4.. سوره بقره، آیه۱۱۶.

5.. سوره توبه، آیه۱۲۹.

6.الصحیفه العلویة الجامعه، دعای۲۰، ص۷۲ -۷۴؛ مهج الدعوات، ص۱۳۳؛ مصباح المتهجد، ص۴۳۳؛ بحار الانوار، ج۹۲، ص۳۹۳.

7.. سوره بقره، آیه۳.

8.. سوره بقره، آیه۵.

9.. سوره انعام، آیه۸۲.

10.. سوره بقره، آیه۳۷.

11.. سوره نمل، آیه۳؛ سوره لقمان، آیه۴؛ سوره مائده، آیه۵۵.

12.. سوره بقره، آیه۴۵.

13.. سوره یونس، آیه۶۲. در این آیه نفی خوف و حزن، وصف اولیاء الله آمده است و در سیزده آیه دیگر وصف محسنان، منفقان، صالحان، مؤمنان، استواران بر راه حق، عبادالله و شهیدان نیز قرار گرفته است. در این دعا هر یک از این گروه‌ها یا همه آنان می‌تواند مراد باشد.

صفحه از 108