سفر به اوراسيا - صفحه 188

در این جلسه ریاست دفتر آیة الله العظمی سیستانی در باره ضرورت ارتباط قشر فرهیخته جامعه با مراکز علمی جهان و کشور‏‏های اسلامی سخن راند. ایشان با یادکرد نیاز‏های مختلف جهان اسلام و جامعه شیعی به معارف بلند اهل بیت‏ علیهم السلام به نمونه‏‏هایی از نیازها و توجهات شیعیان در کشور‏های آفریقایی، آسیایی و اروپایی اشاره کرد.
وی با نقل قول از یکی از عالمان فعال در خارج از کشور، گفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جهان تشنه اندیشه ناب تشیع بود و در بسیاری از دانشگاه‏‏های جهان کرسی شیعه‌شناسی و رشته‏‏هایی با همین عنوان تشکیل شد، ولی متأسفانه تدریس این رشته‏ها را بیشتر آقاخانی‏ها بر عهده داشتند.
ایشان در بخش دیگری از این جلسه به نسخه‏‏های خطی کتب حدیثی و غیر حدیثی در کشورهایی چون یمن، هندوستان و ترکیه اشاره کرد و به نقل از یکی از مسؤولین سابق در یمن گفت که در دوره‏ای بزرگان یمن با بحران مالی رو به رو شدند و نسخ خطی را به عنوان پشتوانه ارزی قرار دادند.
ایشان به این ظرفیت در ترکیه اشاره کرده و گفت نیاز است که در بازشناسی تمام نسخ خطی در ترکیه تلاش شود؛ چه این که عثمانی در طول صدها سال مرکز یک حکومت بزرگ اسلامی بوده و دانشمندان بسیاری به این سرزمین سفر داشته‏ا‏ند.
آخرین مطلبی که ایشان بیان کرد، ضرورت حفظ و پیگیری ارتباط‏‏هایی است که در این سفرها رخ می‏دهد. آنچه سبب بازدهی این سفرها می‏شود، ادامه ارتباط پس از بازشناسی ظرفیت‏هاست. در این جلسه حجج اسلام دکتر برنجکار، دکتر رضوی، دکتر سبحانی نیا، دکتر صادقی، آقای معراجی و مهدی غلامعلی حاضر بودند.
پس از اتمام جلسه، حاضران، پس از ارزیابی وضعیت كشور تركیه و آگاهی از تداوم قانون ممنوعیت تلبس به لباس مقدس روحانیت، و ایجاد مشكلات و حساسیت‏های احتمالی برای برخی از مراكز شیعیان تصمیم گرفتند تا از روحانیان همراه درخواست شود تا بر قانون كشور مقصد پایبند باشند.

استانبول (17/11/90)

هواپیمای حامل اساتید هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث حدود ساعت یازده صبح روز دوشنبه هفدهم بهمن 1390 در فرودگاه بزرگ آتاتورک استانبول بر زمین نشست. این سفر _ كه به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه قرآن و حدیث سامان یافته بود _ برنامه‏های متعدد و فشرده‏ای را برای مدت شش روز در دو شهر استانبول و آنكارا پیش‌بینی و تنظیم نموده بود.

صفحه از 212