مرواريد نيل - صفحه 232

برشمرد.
در پاسخ، شيخ الازهر از طرف خود و «جامع الأزهر الشريف» به تك تك ايرانيان سلام رساند و تقدير و احترام قلبى خود را نسبت به آنان ابراز كرد. وى در ادامه افزود:
ما در الازهر هيچ دورى بين خود و برادرانمان در جمهورى اسلامى ايران نمى بينيم؛ زيرا روش الازهر، مبتنى بر ميانه روى است. و من شخصاً هيچ فرقى بين مسلمان سنّى و مسلمان شيعى نمى گذارم. ما در الازهر روش معيّنى را پيش گرفته ايم و بر همان اساس حركت مى كنيم. ما تمام مؤمنان را برادر مى دانيم، همانطور كه خداوند مى فرمايد. و هر مسلمانى را كه براى اداى فرائض و حفظ اركان اسلام پايدارى ورزد، برادر خود مى دانيم. ما اختلاف در فروع و شاخ و برگها را مؤثر نمى شمريم، همان گونه كه گفته شده: الخلاف في الرأي لايفسد في الودّ … اختلاف در رأى و نظر، تأثيرى در محبّت و مودّت ندارد. ما و شما هيچ اختلافى در ضروريّات دين نداريم و هيچ دورى و جدايى بين ما نيست؛ بلكه هرچه هست، نيكى و دوستى است.
پس از اين، جلسه وارد اصل موضوع شد و حجّةالاسلام والمسلمين رى شهرى ضمن تشكّر از اظهار محبّت و نظر بلند شيخ الازهر، خواستار انتقال تجربيّات دانشگاه الازهر به مراكز علمى در ايران و استفاده از آنها در تحقيقات اسلامى گرديد. ايشان سه رشته دانشكده علوم حديث ايران را برشمرد و ابراز علاقه كرد كه روابطى استوار بين دانشكده و الازهر ايجاد شود و زمينه هاى همكارى روشن گردد.
شيخ الازهر، در پاسخ، با ابراز آمادگى خود و الازهر جهت هرگونه همكارى، گفت:
الازهر براى همكارى بين دانشكده هاى حديثى خود با دانشكده علوم حديث ايران از

صفحه از 245