مرواريد نيل - صفحه 233

بيشترين و بالاترين آمادگى برخوردار است، و نيكوست ملاقاتى نيز با دكتر احمد عمر هاشم، رئيس «جامعةالأزهر» كه تخصّص در علوم حديث دارد، داشته باشيد؛ چراكه من داراى دكتراى نظام قديم الازهر هستم كه بخش تفسير و حديث آن با هم يكى بود و مانند اين زمان از يكديگر جدا نشده بود.

ديدار از «جامعةالازهر»

به پيشنهاد شيخ الازهر، به ملاقات دكتر هاشم رئيس دانشگاه الازهر (جامعة الأزهر) در قسمت جديد قاهره رفتيم. ساختمانى بلند و زيبا و با عرصه اى بزرگ و پردرخت، مجموعه اى متفاوت از «الازهر قديم» را برايمان تصوير كرد. اين مجموعه، مركز اصلى دانشگاههاى وابسته به الجامع الازهر بوده، داراى كتابخانه و خوابگاه است.
روش درسى و آموزشى دانشگاه الازهر، به سبك جديد و مدارك آن به شكل مدارك دانشگاههاى رسمى است و داراى دوره هاى ليسانس، فوق ليسانس و دكترى مى باشد و علاوه بر دانشكده هاى «اصول دين» و «شريعت و قانون» كه منحصر در علوم و معارف اسلامى است، دانشكده هاى علوم محض، ادبيّات، فنّى و پزشكى را نيز زير پوشش دارد. در اين دانشكده ها نيز معارف حديثى و سيره نبوى تدريس مى شود و به گفته دكتر هاشم: «هيچ استثنايى در ميان نيست و كردار و رفتار و گفته هاى حضرت رسول اكرم ـ صلىّ اللّه عليه وآله ـ براى همه تدريس مى شود».
شعبه هاى ديگر دانشگاه الازهر در

صفحه از 245