مرواريد نيل - صفحه 235

مشغول به كار مى شوند و دارندگان مدارج بالاتر، تقويت كننده كادر آموزشى الازهر خواهند بود. حفظ و احياى كتابهاى برجاى مانده و انتقال ميراث فرهنگى غنى اسلامى به نسلهاى آينده، از ديگر وظايف دانشكده است.

الف. مواد درسى دانشكده:

مواد درسى اساسى دانشكده اصول دين، برگرفته از منابع دينى و آثار اسلامى است و همچون تمام دانشگاهها به دو دسته دروس پايه (مشترك) و دروس اختصاصى (اصلى) تقسيم مى شوند. اين تقسيم بندى سبب مى شود كه دانشجو هم مقدّمات لازم و عمومىِ رشته مطلوبش را فرا گيرد و هم بيش از حدّ نياز و ضرورت به پيشنيازها نپردازد و از ذى المقدمه باز نمانَد. فايده ديگر، احاطه نسبتاً كامل و جامع به موضوعات است. سير تدريجى از دروس پايه به درسهاى تخصّصى، دانشجو را از سردرگمى در تحصيل و دوگونه يافتن اين دو دوره درسى، به دور مى دارد. مراكز آموزشى يى كه نتوانند دروس مقدّماتى را در خطّ سير مطلوب نهايى دانشجو قرار دهند، مورد بى مهرى فارغ التحصيلان قرار مى گيرند و دانشجويان آنها كه قسمتى از عمر خود را تلف شده مى بينند، گاه قبل از موعد، به ترك تحصيل روى مى آورند.

دروس پايه ليسانس

درسهاى چهار رشته دانشكده اصول دين، به مدت دوسال مشترك است. قرآن، تجويد، علوم قرآنى و تفسير، حديث و علوم جانبى آن، اخلاق و موعظه و علوم مرتبط با آنها، كارمايه اصلى و اوليه دانشجو در اين دوره دوساله است. منطق قديم، كليّات فقه، روش تبليغ، ملل و نحل، و عقايد كه به اسم توحيد عرضه مى شود، ديگر مواد درسى مشترك هر چهار رشته اين دانشكده است. آموزش زبان عربى و يك زبان اروپايى نيز براى همه رشته ها الزامى بوده است، ولى از سال تحصيلى (91ـ1990) و به دستور شيخ الازهر، اجبار در تدريس زبان اروپايى برداشته شده است.
در سال دوم اين دوره، درس «فلسفه عمومى» اضافه مى گردد، و سرفصلى به

صفحه از 245