مرواريد نيل - صفحه 236

نام «جريانات فكرى معاصر» نيز آغاز مى شود و درس «فنّ خطابه» جانشين درس «تبليغ» مى گردد.

دروس تخصّصى رشته «علوم حديث»

پس از پايان دوره مشترك دوساله و اتمام دروس پايه، دانشجو آماده مى شود تا درسهاى سنگين تر و اصلىِ رشته مورد علاقه اش را فراگيرد. در دوره اختصاصى (كه آن هم دوسال به طول مى انجامد)، دروس پايه نيز به شكل تكميلى دنبال مى شود و با تغييراتى در شكل و محتوا، ارتباطشان با رشته اصلى نزديكتر و روشن تر مى گردد. درسهاى اصلى رشته علوم حديث (كه تعدادى از آنها با رشته قرآن و تفسير مشترك است)، در حوزه حديث و رجال است. مادّه اصلى درسها، حديث است و به چند شكل به آن پرداخته مى شود: تحليل و فهم حديث، متن شناسى، اصطلاحات گوناگون درايه و حديث.
همچنين تأليفات و روش كار محدّثان بزرگ اهل سنّت (همچون بخارى و مسلم)، به دانشجو معرّفى و آموزش داده مى شود.
آموزش احاديثِ يك موضوع خاص و يا پيگيرىِ يك موضوع در حديث و سنّت پيامبر اكرم(ص)و روشهاى دسته بندى و تبويب احاديث، جايگاه ويژه اى دارند. در اين ميان، مديران و مسئولان الازهر بر موضوعات روز و مبتلى به اجتماع تأكيد مى ورزند كه در دوره هاى بالاتر مثل فوق ليسانس (ماجستير) با همكارى دانشجو و استاد راهنما انتخاب مى شوند. دكتر احمد عمر هاشم دو موضوع «الشباب في ضوء الحديث» و «الزواج في ضوء السنّة» را از اين دسته برشمرد.
فنّ تخريج و روش استخراج حديث از منابع پيشين و اوّليه، از مهارتهايى است كه در اين دوره به دانشجو آموخته مى شود. اين ماده درسى، به همراه محدوديّت منابع اصلى حديث آنان و تدوين و تنقيح هاى پيشينيان، موجب كثرت تأليفات تحقيق شده حديث اهل سنّت در دهه هاى اخير شده است؛ گرچه سيره رسول اكرم(ص) به شكل تحليلى و در پرتو قرآن و حديث، از ديگر دروس اصلى و مهم است.

صفحه از 245