مرواريد نيل - صفحه 237

درس «جريانات فكرى معاصر» در اين دوره ادامه مى يابد و دانشجو را قادر مى سازد تا بين دانش بشرى و معارف اصيل دينى پيوند زَنَد، از تحقيقات بدون فايده دورى كند و با شناخت پرسشهاى انسانِ امروز به سراغ پاسخ آنها در ميراث فرهنگى دين برود؛ تشنگىِ نسل نو و نيازهاى معاصر را بفهمد و در صدد حلّ آنها بر اساس دانسته ها و بايسته هاى دينى برآيد. بدين گونه و در صورت تعليم درست و روشمند، مى توان به پرورش محققانى اميد بست كه از يك سو، چشم به مشكلات انسان دارند و از ديگرسو، به ميراث اصيلِ وحيانى رو كرده اند و حلّ آن مشكلات را از اين ميراث گرانبها مى طلبند. ولى افسوس كه برخى تضييقات، موجب محروميّت آنان از قسمت عمده علوم حقيقى مى شود. ۱

ب. كتابهاى درسىِ رشته علوم حديث:

مسئولان دانشكده اصول دين، براى تعيين كتابهاى درسى رشته علوم حديث، موضوعات درسى را به سه دسته كلى تقسيم كرده اند: «مادّة الحديث»، «مصطلح الحديث» و «رجال الحديث».
در مادّة الحديث، لفظ و معناى حديث بررسى مى شود تا مراد اصلى حديث استخراج شود و سپس به فقه الحديث و نقد روايات مى پردازند.
در اين موضوع، كتاب «صحيح مسلم» محور اصلى و متن درسى هر چهار سال است. در نزد اهل سنّت، صحّت و اتقان و اعتبار صحيح مسلم، همسنگ صحيح بخارى است و از نظر دسته بندى بر آن برترى دارد. تبويب صحيح مسلم به كتابهاى فقهى شباهت دارد و دانشجو در هر سال چند باب آن را فرا مى گيرد. در سال اوّل «طهارت تا حج، بجز كتاب صلاة»، در سال دوم «نكاح تا جهاد»، در سال سوم «صلاة و توابع آن» و در سال چهارم «ايمان» تدريس مى شود. در كنار صحيح مسلم، شرح مشهور آن (شرح «نَوَوى» يا «نواوى») ۲ نوشته محيى الدين ابوزكريا يحيى بن شرف نَواوى شافعى (631ـ 676ق) نيز آموزش داده مى شود.
براى مرحله فوق ليسانس، كتاب «صحيح بخارى»، و دو شرح بزرگ آن

1.در بازديد از كتابخانه جديدِ الازهر، كمتر كتابى از شيعه يافتيم. متصدّى اطّلاعات رايانه اى، با درخواست ما فهرستى از كتابها (با موضوع شيعه) را براى ما فرستاد كه بسيارى از آنها ردّيه هايى خطابى عليه شيعه بود!

2.نام اصلى اين شرح، المنهاج فى شرح صحيح مسلم بن حجّاج است و شارح را به مناسبت زادگاهش («نَوا» از روستاهاى منطقه حوران دمشق)، نواوى و نَوَوى گفته اند.

صفحه از 245