مرواريد نيل - صفحه 239

ج. تحصيلات تكميلى:

فوق ليسانس حديث

فارغ التحصيلان دوره ليسانس مى توانند با احراز شرائط، در دوره فوق ليسانس شركت كنند و با پشت سر گذاردن يك دوره دوساله، مدرك فوق ليسانس (ماجستير) دريافت كنند. در اين دوره، سه درس اصلى تعيين شده كه «حديث»، «علوم حديث» و «تفسير» است.
«حديث» فقه الحديث است و «علوم حديث» علم رجال و اصطلاحات درايه و تخريج را دربر مى گيرد. عنوان درسها در سال اول و دوم ثابت است، ولى محتوا و سطح كار تغيير مى كند. امتحان نهايى اين دوره، به شكل رساله نويسى است كه در يكى از موضوعات حديثى و يا تصحيح و تحقيق كتاب، خواهد بود. انتخاب موضوع تحقيق، توسط دانشجو و با تصويب دانشكده صورت مى گيرد.

دكترىِ علوم حديث

ورود به اين مرحله، تنها براى دانشجويانى ميسّر است كه پايان نامه آنها در دوره فوق ليسانس، حداقل 65امتياز از صد امتياز را به دست آورده باشد و ـ به اصطلاح ـ «خوب» باشد. در اين دوره، كار اصلى دانشجو، رساله نويسى و تحقيق و پژوهش است. پايان نامه دانشجو پس از طىّ چند مرحله، در جلسه دفاعيّه مطرح مى شود و در صورت قبول شدن، مدرك دكترى را براى نويسنده به ارمغان مى آورد. پايان نامه ها در سه درجه، طبقه بندى مى شوند. دانشگاه الازهر گاه آنها را با ساير دانشگاهها مبادله مى كند و يا هزينه نشر آنها را مى پردازد.

د. امتحانات:

امتحانات الازهر به روش كتبى برگزار مى شود و فقط در بعضى مواد درسىِ خاص از شيوه شفاهى استفاده مى گردد. امتحان قرآن كريم به هردو صورت است و دانشجو بايد از مجموع دو امتحان، پنجاه امتياز بياورد تا قبول شود. در هريك از دو امتحان شفاهى و كتبى نيز بايد به ترتيب، حدّاقل 15 و 35امتياز بياورد.

صفحه از 245