داشته باشد.
3. نفی خالقیت
امامرضا علیه السلام میفرماید:
أَنَّهُ لَوْ کَانَ مَعَهُ شَیْءٌ فِی بَقَائِهِ لَمْ یَجُزْ أَنْ یَکُونَ خَالِقاً لَهُ لِأَنَّهُ لَمْ یَزَلْ مَعَهُ فَکَیْفَ یَکُونُ خَالِقاً لِمَنْ لَمْ یَزَلْ مَعَهُ؛۱به درستی که اگر همیشه چیزی در ماندن با او میبود، روا نبود که خدا، خالق آن چیز باشد، زیرا همیشه با او بوده؛ پس چگونه میشود که خالقِ چیزی باشد که همیشه با او بوده است؟!
امام هشتم علیه السلام به مناسبت دیگری میفرمایند:
أَلَا تَعْلَمُ أَنَّ مَا لَمْ یَزَلْ لَا یَکُونُ مَفْعُولًا وَ قَدِیماً وَ حَدِیثاً فِی حَالَةٍ وَاحِدَه؛۲آیا نمیدانی که آنچه همیشه بوده، مفعول نمیشود و گذشته و حالش یکسان است؟!
به نظر میرسد، نزد معصوم علیه السلام ، حدوث ذاتی (به معنی نیازمندی به غیر)، منهای حدوث زمانی، از حیث ثبوتی تصوری ندارد، چرا که چیزی اگر همیشه بوده باشد، ایجادش تحصیل حاصل خواهد بود، چنانچه امامصادق علیه السلام میفرماید:«وَإِیجَادُ الْمَوْجُودِ مُحَال»، پدیدآوردن چیزی که وجود داشته، محال است.۳ شاید همین دلیل، جناب ملاصدرا رحمه الله علیه را _ که «عقول مفارقه» را به سبب غلبه احکام وجود بر آن، ازلی و همیشگی میداند _ وادار کرده تا «عقول مفارقه»۴ را تنها موجود به «وجود» الله تعالی بداند، نه به «ایجادش».۵ البته این بیان برخلاف میل باطنی خود قائل، جدا از اینکه
1.. الکافی، ج۱، ص۱۲۰، ش۳ و التوحید، ص۱۸۶، ش۲.
2.. التوحید، ص۴۵۰.
3.. روضةالواعظین، ج۱، ص۳۱ و متشابهالقرآن، ج۱، ص۴۶.
4.. در خصوص عقول مفارقه، تعاریف و مصادیق متعدد و متمایزی به چشم میخورد که با جستوجوی «العقول المفارقة»، «بعدد الکواکب»، «العقول العشرة» در نرمافزار«حکمت» و نرمافزار«کلام»، میتوان از مجموع گفتارها آگاهییافت. برای مثال، گفته شده: عقول مفارقه همان «ملائکه» هستند (ر.ک: دلالة الحائرین، ص۲۹۷)، این عقول همان ارواحاند (ر.ک: عیون مسائل النفس _ شرح العیون فی شرح العیون، ص۲۵۰)، تعدادشان ۱۰ تا است (ر.ک: المبدأ و المعاد، ص۶۸)، تعدادشان بسیار زیاد است (ر.ک: الشفاء (الالهیات)، ص۴۰۶)، به تعداد کرات آسمانی هستند (ر.ک: القبسات، ص۳۸۸) و به تعداد ستارگان آسماناند (الشفاء، ص۴۰۱).
5.. ر.ک: الاسفار، ج۹، ص۱۴۱ و التعلیقة علی الشواهد الربوبیّة، ص۴۰۱.