میباشد، و الا الفاظ کتاب و سنت از بیان حقایق و به تصویرکشیدن علوم و معارفی که مربوط به احوال مبدأ و معاد است، چیزی کم نگذاشته تا اینکه به تأویل ظاهر الفاظ و مجازگویی دور از ذهن، نیازی باشد.1
5. زوال پذیری و دگرگونی ماسوی
امامصادق علیه السلام فرمودند:
اگر [ستارگان] قدیم [و] ازلی بودند، از حالی به حال دیگر دگرگون نمیشدند...، چرا که [شیء] ازلی را روزگار، دگرگون نمیکند و فانی نمیشود.۲
همچنین ایشان علیه السلام در جواب این سؤال که: «دلیل شما بر حادثبودن اجسام چیست؟» فرمودند:
من هیچ چیزِ کوچک و بزرگ را نمىبینم، مگر اینکه چون چیزى مانندش به آن ضمیمه شود بزرگتر میشود، همین است نابود شدنِ [چیز کوچک] و انتقال از حالت اول [به حالت دوم (بزرگ شدن)] و اگر قدیم بود نابود و دگرگون نمیشد، زیرا آنچه نابود و دگرگون شود، رواست که پیدا شود و نابود گردد؛ پس با بودشدنش بعد از نبودنش داخل در حدوث میشود... .۳
قسم سوم _ از نگاه اول _
پرسشگری از امامصادق علیه السلام پرسید: «پس از کجا گفتند که اشیا ازلی هستند؟!» امام علیه السلام در جواب فرمود:
هَذِهِ مَقَالَةُ قَوْمٍ جَحَدُوا مُدَبِّرَ الْأَشْیَاءِ فَکَذَّبُوا الرُّسُلَ وَ مَقَالَتَهُمْ وَ الْأَنْبِیَاءَ وَ مَا أَنْبَئُوا عَنْهُ وَ سَمَّوْا کُتُبَهُمْ أَسَاطِیرَ وَ وَضَعُوا لِأَنْفُسِهِمْ دِیناً بِآرَائِهِمْ وَ اسْتِحْسَانِهِمْ ...؛۴این عقیده جماعتى است که مدبّر اشیا را انکار کرده رسولان و گفتارشان و انبیا و آنچه خبر دادهاند را دروغ شمرده کتابهایشان را اساطیر نامیده و با آرا و صوابدیدشان، دینى براى خود ساختهاند.
1.. ر.ک: رسالةفیالحدوث، ص۱۶-۱۷.
2.. «فَلَوْ کَانَتْ قَدِیمَةً أَزَلِیَّةً لَمْتَتَغَیَّرْ مِنْ حَالٍ إِلَى حَال... لِأَنَّ الْأَزَلِیَّ لَا تُغَیِّرُهُ الْأَیَّامُ وَ لَا یَأْتِی عَلَیْهِ الْفَنَاء»؛ (ر.ک: الاحتجاج، ص۳۴۸ و۳۴۷)
3.. إِنِّی مَا وَجَدْتُ شَیْئاً صَغِیراً وَ لَا کَبِیراً إِلَّا وَ إِذَا ضُمَّ إِلَیْهِ مِثْلُهُ صَارَ أَکْبَرَ وَ فِی ذَلِکَ زَوَالٌ وَ انْتِقَالٌ عَنِ الْحَالَةِ الْأُولَى وَ لَوْ کَانَ قَدِیماً مَا زَالَ وَ لَا حَالَ لِأَنَّ الَّذِی یَزُولُ وَ یَحُولُ یَجُوزُ أَنْ یُوجَدَ وَ یُبْطَلَ فَیَکُونُ بِوُجُودِهِ بَعْدَ عَدَمِهِ دُخُولٌ فِی الْحَدَثِ وَ فِی کَوْنِهِ فِی الْأَزَلِ دُخُولُهُ فِی الْعَدَمِ وَ لَنْ تَجْتَمِعَ صِفَةُ الْأَزَلِ وَ الْعَدَمِ وَ الْحُدُوثِ وَ الْقِدَمِ فِی شَیْءٍ وَاحِد؛ (الکافی، ج۱، ص۷۷، ش۲؛ التوحید، ص۲۹۷، ش۶ و الاحتجاج، ج ۲، ص۳۶۶ با اندکی تغییر)
4.. الاحتجاج، ج۲، ص۳۲۷