تاريخ : شنبه 1392/8/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28359
استاد علی‌اکبر غفاری، فقیهی درست‌اندیش و مجهول‌القدر بود

استاد علی‌اکبر غفاری، فقیهی درست‌اندیش و مجهول‌القدر بود

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این‌که استاد علی‌اکبر غفاری افزون بر این‌که محققی عالی‌قدر و مصححی امین بود، فقیهی درست‌اندیش هم بود، اظهار کرد: متاسفانه ایشان هم در حیات و هم در ممات مجهول‌القدر هستند و یادی که از ایشان می‌کنیم، در حدود شأن ایشان نیست.

پایگاه حدیث نت، به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همایش بزرگداشت مرحوم علی‌اکبر غفاری، نویسنده، محقق و احیاگر میراث تشییع به همت پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث، صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه با حضور آیت‌الله امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران و سخنرانی بهراد جعفری از شاگردان و یاران مرحوم غفاری و همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در تالار شیخ مفید پردیس تهران این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم محمدعلی صادقی، دبیر همایش، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم و خیر‌مقدم به حاضرین در این مراسم، اظهار کرد: مرحوم غفاری خدمات بسیاری به علوم اسلامی و میراث تشییع ارائه داده‌اند و امیدواریم که بتوانیم شخصیت‌های دیگری همانند ایشان را به جامعه معرفی کنیم.
در ادامه این مراسم، بهراد جعفری، از شاگردان مرحوم علی اکبر غفاری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از سال ۶۹ که با دیدار استاد غفاری نایل شدم، مسیر زندگی من نیز دگرگون شد. در آن دیدار، از ایشان خواستم که در محضر ایشان باشم و از همان زمان به خدمت ایشان درآمدم و توانستم حال و هوای یک محقق اهل بیت(ع) را از نزدیک نظاره‌گر باشم.
بهراد جعفری تصریح کرد: ایشان در هر سال بیش از دو جلد کتاب نوشته‌اند که هر کدام از کتاب‌های ایشان با مجموعه‌ای از خاطرات علمی و اخلاقی همراه است. ایشان در حین مشغولیت به امور فنی، نظاره‌گر ترجمه، الفاظ و دیگر موارد مربوط به چاپ و نشر کتاب نیز بودند.
وی افزود: استاد غفاری مطالعه و تصحیح متون را برای انتقال مفاهیم انجام می‌دادند و ایشان معتقد بودند که اگر متن مفاهیم را منتقل نکند، با مشکل مواجه خواهیم شد. مقام معظم رهبری در جلسه‌ای خصوصی به ایشان فرموده بودند که کار تصحیح کتاب «تهذیب» را شروع کنند.
وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تاثیر این جهاد عظیم توسط استاد غفاری در حوزه میراث تشییع، به آنجا رسید که نظر همه اساتید حوزه و دانشگاه را به خود جلب کرد و آثار ایشان خیال هر محققی را از بابت صحت علمی آن اثر راحت می‌کند.
بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: این مراسم محفل ارجمندی است، از آن جهت که مصداق این محفل، شخصیت بزرگ، عالی‌قدر و مجهول‌القدری همانند مرحوم استاد غفاری هستند. بنده ادعا می‌کنم که ایشان افزون بر محققی عالی‌قدر و مصححی امین، فقیهی درست‌اندیش هم بودند، اما متاسفانه ایشان هم در حیات و هم در ممات مجهول‌القدر هستند و یادی که از ایشان می‌کنیم، در حدود شأن ایشان نیست.
وی تصریح کرد: همیشه دیدن بزرگان و بهره گرفتن از آنها برای من یک اصل بوده است و خوشحالم که برای سال‌ها افتخاری شاگری ایشان را داشتم و مهم‌ترین کتاب یعنی «کافی» را که افتخار فرهنگ ماست، ایشان تصحیح کرده‌اند.
وی ادامه داد: به لحاظ علمی و شأن اجتماعی، همه طلاب و دانشجویان از ایشان استفاده می‌کردند حضرت استاد می‌توانستند رساله‌های فوق لیسانس و دکترا را راهنمایی کنند، اما متاسفانه به شخصیت علمی ایشان به اندازه کافی توجه نشد.
وی گفت: ایشان دین‌شناس واقعی هم بودند. به خاطر اینکه دین بیش از هر چیزی بر قرآن و سنت استوار است و ایشان حدیث را به طور کامل می‌شناختند. توصیه و پیشنهاد من این است که دانشگاه قرآن و حدیث تمام توضیحات، شرح‌ها و تفصیلات این مرد بزرگ در ذیل روایات و تاملات استاد درباره حدیث را جمع و چاپ کند که احتمالا مجموع این موارد به چهار جلد خواهد رسید.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ایشان محدثی امین بودند و امیدواریم که دانشگاه‌ها و حوزه‌ها قدر ایشان را بدانند و از آثار این استاد گران‌قدر بیشتر استفاده کنند.
یادآور می‌شود، همایش بزرگداشت مرحوم علی‌اکبر غفاری، نویسنده، محقق و احیاگر میراث تشییع به همت پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث، سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه با حضور آیت‌الله امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران و سخنرانی بهراد جعفری از شاگردان و یاران مرحوم غفاری و همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در تالار شیخ مفید پردیس تهران این دانشگاه واقع در شهر ری جنب حرم حضرت عبدالعظیم برگزار شد و در بخشی از این همایش، پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت مرحوم علی اکبری غفاری نیز قرائت شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :