چند گانگی اسم اعظم در حدیث - صفحه 117

می‏شود، نیست؛ بلکه محلّ نزاع در باره اسمایی است که از صفات و افعال اخذ می‏شود.۱
8. اسم به عنوان وجود تکوینی عینی غیر از اسمای الهی: این دیدگاه قایل است که تمامی موجودات به لحاظ دلالت بر حق، اسم حقّ هستند و وجودهای تکوینی خاصّ (انسان) کامل، شخص رسول اکرم صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیه السلام اسم اعظم الهی هستند.۲
9. در اصطلاح حکمت متعالیه و عرفان نظری، اسم به عنوان یک امر عینی در برابر ذات، صفت و فعل الهی قرار می‏گیرد.۳ توضیح بیشتر این اصطلاح و تفاوت اسم با صفت در ادامه ذکر می‏گردد.

تفاوت مفهوم اسم وصفت

در اصطلاح حکمت متعالیه و عرفان نظری، اسم به عنوان یک امر عینی در برابر ذات، صفت و فعل الهی قرار می‏گیرد؛ مانند حقیقت خارجی عالِم و قادِر که عبارت است از ذات خداوند با توجّه به صفت علم و قدرت او. و بر این اساس، الفاظ عالِم و قادِر و... اسمای اسماء خواهند بود. این حقیقت در جای جای کتاب‏های فلسفی _ که با رویکرد حکمت متعالیه نگاشته شده _ جلوه‌گر است. حکیم الهی، صدر المتألّهین اصطلاح عارفان در این باره را چنین بیان می‏کند که مراد از اسماء در اصطلاح عارفان، الفاظ عالِم و قادِر و غیر آن نیست، بلکه این‌ها در اصطلاح آنان اسمای اسماء هستند.۴ هم او در جای دیگر اظهار می‏کند که اسم نزد عارفان عبارت از ذات الهی با اعتبار صفتی از صفات یا تجلی‌ای از تجلّیات است و اسمای لفظی، اسمای اسماء هستند.۵ هم او در جای دیگر می‏گوید که اسم عبارت از ذات با اعتبار صفتی از صفات است؛ خواه کلی باشد یا جزئی.۶ همچنین، در الشواهد الربوبیة اظهار می‏دارد که عارفان تصریح کرده‏اند که اسم عبارت است از ذات با

1.. المواقف، ج۳، ص۳۱۳؛ شرح المواقف، ج۸، ص۲۱۰.

2.. الکافی‏، ج‏۱، ص۱۴۳؛ شرح أصول الکافی، ج‏۴، ص۱۵۶ و ۱۵۷؛ الوافی، ج‏۱، ص۴۹۱؛ تعلیقه بر محیی الدین ابن عربی، ص۸۵ و ۱۷۶؛ شرح فصوص الحکم‏، ص۱۳۱ و ۱۶۱؛ حواشی بر قیصری، ص۱۶۳؛ شرح فصوص الحکم، ص۱۷۷.

3.. الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، ج۸، ص۲۸۰؛ ج۷، ص۳۱۵ و ج۷، ص۳۱۵؛ الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، ص۴۴؛ تفسیر ابن عربی، ج۱، ص۳۱ و ۲۷۰ و ۴۲۶؛ ج۲، ص۱۶ و ۳۷۱ و ۴۱۶؛ شرح فصوص الحکم قیصری، ص۶۴۰، ۶۵۵، ۷۰۲، ۷۰۷، ۱۰۲۴.

4.. الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، ج۸، ص۲۸۰.

5.. همان، ج۷، ص۳۱۵.

6.. همان، ج۷، ص۳۱۳.

صفحه از 134