شرح حديث « أنا الله الذی لا إله إلّا أنا..» - صفحه 176

نفس متكلّف و متعبّد باشد و الجا و اضطرار الهى ، نفس به ايمان در وقت زوال تكيلف و تعبّد مى باشد .
پس مأمون گفت : فرّجك اللّه عنك فرّجت ۱ .
از فحواى اين آيه و حديث و از بسيارى از آيات و احاديث كه برخى از آنها در طى تحقيق مذهب حقّ . ان شاء اللّه تعالى . ايراد مى شود ، معلوم مى گردد كه در ايمان و طاعات ، توفيق و در كفر و معصيت ، خذلان الهى مى باشد .
و بعضى ديگر مى گويند كه خداى تعالى در بنده ، خير و شرّى اراده ننموده و قضا و قدرى نفرموده است و از جمله آنچه در آيات قرآنى بر ابطال اين قول دلالت دارد ، قول خداى تعالى : «وإذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها»۲ . يعنى هرگاه اراده نموديم كه هلاك كنيم مردم دهى را به اين معنا كه در معاصى اصرار مى نمودند و عدل ، تقاضاى هلاك ايشان مى كرد ، امر فرموديم مردم آن قريه را . پس فسق كردند در او ، به اين معنا كه خذلان نموديم تا به خواهش و اختيار خود ، فسق نمودند تا اينكه بيشتر مستوجب غضب شوند .
از اين آيه و بسيارى از آيات و احاديث ، بطلان مذهب مذكور ، ظاهر است و بالجمله اين طايفه را قَدَريّه مى نامند ، براى اينكه نفى قدر از جناب كبريايى . جلّ ذكره الأعلى . مى نمايند و ظاهرش اينكه جميع فِرَق مذكوره را حديث «القدرية مجوس هذه الامّة» ۳ ، براى اينكه هر يك به جهتى دخل در كيفيت افعال نموده ،

1.الاحتجاج، أمين الإسلام طبرسى ، ص ۴۱۲ . ۴۱۳ . در «احتجاج» ، عبارت آخر حديث ، چنين آمده : «فرّجت عنّى فرّج اللّه عنك» .

2.سوره اسراء ، آيه ۱۶ .

3.دستور معالم الحكم ، محمّد بن سلامة القضاعى ، ص ۱۰۹ . مفهوم اين روايت به مضمونهاى مختلف در كتب روايى صادر شده كه ذيلاً يك نمونه آورده مى شود : «قال : فسئلا عليهماالسلام « ... هل بين الجبر والقدر منزلة ثالثة ؟» قالا : نعم ، أوسع ممّا بين السماء والأرض» . عن أبي عبداللّه عليه السلام قال : «لا جبر ولا تفويض ولكن أمر بين الأمرين قال قلت : وما أمر بين أمرين ؟ قال : مثل ذلك رجل رأيته .. .» .

صفحه از 182