المراتب في فضائل عليّ بن أبي طالب(ع) - صفحه 118

على عليه السلام را به 450 فضيلت مى رساند . او در ادامه همان پيش گفتار ، روش خود را در نقل فضايل ، اين گونه بيان مى كند :
والشرط أن نذكر ما روي فيه من طريق الآحاد والتواتر ، دون الاقتصار على أحدهما ، ونقبل من الخصم أيضا ما يَروي ممّا تفرّد به غيره وليس لعليٍّ مثله ، وإن كان من طريق الآحاد .
ابو القاسم بُستى كه داراى اطلاعات وسيعى در حرفه قضاوت و تمكّن تامى در صنعت كلام و جدل و مناظره داشت ، توانست با استعانت از اين دو ويژگى ، كتاب ماندگارى را بر جاى گذارد و صدها فضيلت و منقبت اختصاصى يا مشترك با ديگر صحابه با مزيتى مخصوص به خود و يا متفرّق در ديگران و مجتمع در آن حضرت را از دل آيات و احاديث و روايات و اخبار مورّخان وسيره نگاران به درآورد و در برابر ديدگان خوانندگان قرار دهد . او در كتاب خود غالبا روايت هاى متواتر و مشهور و حتّى اخبار آحاد را به نقل از منابع موثّق ومطمئن مى آورد كه جاى ترديد در اسانيد وراويان آن وجود ندارد و او تنها به تحليل و بازگشايى نكات مبهم و دسته بندى و طبقه بندى و رتبه گذارى آن مى پردازد . وى در اين روش ، بسيار موفّق بوده و خواننده را به تدريج وآهسته آهسته تا پايان كتاب خود همراهى مى كند .
نسخه كتاب : از كتاب المراتب چهار نسخه خطى تاكنون شناخته شده است ، كه سه نسخه آن در كتاب خانه هاى هند و چهارمين آن در كتاب خانه دانشگاه ييل (yale) آمريكاست و به احتمال قوى ، تمامى آن سه نسخه هند بر گرفته از نسخه چهارم مى باشد . در اين تحقيق ، تنها نسخه دانشگاه ييل مورد استفاده

صفحه از 236