مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فرهنگ‎نامه‌ی زندگاني پيامبر اعظم(ص)
جستجو در Lib.ir

فرهنگ‎نامه‌ی زندگاني پيامبر اعظم(ص)

فرهنگ‎ نامه جامع تاريخي زندگي و سيره‌ی آخرين فرستاده‌ی الهي در قالبي جديد، با عنوان فرهنگ نامه تاريخ زندگاني پيامبر اعظم(ص) در راستاي آشنايي عموم افراد جامعه با مباحث تاريخي توسط بخش تاريخ فرهنگ نامه علوم انساني و اسلامي

فرهنگ‎ نامه جامع تاريخي زندگي و سيره‌ی آخرين فرستاده‌ی الهي در قالبي جديد، با عنوان فرهنگ نامه تاريخ زندگاني پيامبر اعظم(ص) در راستاي آشنايي عموم افراد جامعه با مباحث تاريخي توسط بخش تاريخ فرهنگ نامه علوم انساني و اسلامي پژوهه

از آنجايي كه هدف از تدوين فرهنگ‎نامه‎‌ی علوم انساني و اسلامي در وهله‎‌ی اول، روان و همه فهم بودن آن براي عموم جامعه، در كنار متقن بودن بر اساس منابع دست اول و معتبر بوده است، در تدوين فرهنگ‎نامه‎‌ی تاريخ پيامبر اعظم(ص) نيز اين امور مدنظر قرار گرفته شد.
طرح و اجراي اين مجموعه در سال ۱۳۸۷ش در دستور كار بخش تاريخ قرار داده شد و بعد از مدخل‎يابي و بررسي و تنظيم آنها در سال ۱۳۸۸ به طور رسمي آغاز و بعد از يك سال و نيم كار مستمر در سال ۱۳۸۹ به پايان رسيد. مدخل ها توسط نويسندگان متخصص در امر تاريخ اسلام، در ساختار و روشي متفاوت به رشته‎ي تحرير درآمد. بعد از تدوين هر يك از مدخل ها، كار به وسيله‎ي اساتيد توانا ارزيابي شده و در وهله‎ي اول جهت ارائه در محيط اينترنت نهايي شد. پس از آن، با ويرايش و بازبيني دوباره جهت چاپ آماده گرديد و امروز در دست رس همه علاقه مندان قرار دارد.
در ادامه اين روند فرهنگ نامه هاي سيره پيامبر اعظم(ص) و تاريخ زندگاني امام حسين(ع) و دولت امويان شام و اندلس در بخش تاريخ اسلام و تاريخ حوادث و رجال پهلوي در بخش تاريخ ايران كار نگارش آنها به اتمام رسيده است كه اميدواريم با توفيق و عنايت خداوند منان بتوانيم اين گونه از مباحث تاريخي را نيز در آينده اي نزديك با فراهم آوردن مراحل چاپ آنها، در دست رس عموم قرار دهيم.

مزاياي فرهنگ‎نامه‌ی زندگاني پيامبر اعظم(ص)

۱.فرهنگ‎نامه‎‌ی تاريخ پيامبر اسلام در صدد ارائه‎‌ی اطلاعات تاريخي به عموم علاقه مندان مباحث تاريخي – با هر رشته و گرايشي – مي باشد، از اين رو سعي بر اين نهاده شده كه مقالات، به صورت مفيد، مختصر و به دور از هرگونه تحليل در گزارشات تاريخي به مخاطبان عرضه شود.
۲.اين مجموعه در واقع تاريخي است روشن و گويا از زندگاني پيامبر بزرگ اسلام(ص) كه به اتكاء بزرگ‎ترين مدارك تاريخ اسلام تهيه شده و با قلمي روان و شيوا نگارش يافته است.
۳.در اين مجموعه سعي شده است كه با تحرير بيش از ۱۵۰ مدخل، زندگاني رسول خدا(ص) و تعدادي از صحابي ايشان و بخشي حوادث صدر اسلام مورد توجه قرار گيرد.
۴.در تدوين مقالات، سعي شده كه تمامي حوادث و اتفاقات مرتبط با زندگاني پيامبر(ص) به دو صورت مستقل و غير مستقل(درون مقالات مستقل) مورد بحث قرار گيرد.
۵.از مزاياي اين مجموعه دسترسي آسان به موضوعات و مدخل هاي مرتبط با زندگاني پيامبر اكرم(ص) مي باشد، كه به ترتيب حروف الفبا نظم يافته است و مخاطب مي تواند به آساني از آن بهره گيرد.
۶.امتياز مهم ديگر، ذكر حوادث تاريخ زندگاني پيامبر(ص) بر اساس منابع و مدارك دست اول تاريخي معتبر و به دور از هرگونه افسانه و خرافات مي باشد.

اكنون با به ثمر رسيدن اين هدف و چاپ اين مجموعه گرانبهاء در دو جلد، اميدواريم توانسته باشيم نقشي كوچك در عرصه انتقال تاريخ زندگاني پيامبر اسلام به نسل جوان و مشتاق فراگيري تاريخ مردان بزرگ حاضر ايفا كرده باشيم. چرا كه پرارزش‎ترين فرازهاي تاريخ، صفحاتي است كه از زندگي مردان بزرگ بحث مي كند. زندگي آنها سرشار از انواع حوادثي است كه ايشان و تاريخ شان را بزرگ و با عظمت مي نمايد‎.
با وجود اين تلاش ها؛ خود بر اين مطلب اذعان داريم كه اين مجموعه از نقص و خطا مصون نبوده و همچنان نيازمند به تكميل مي‎باشد، كه اميد است در فرصت¬هاي بعدي و با ارشادها و انتقادهاي خوانندگان محترم، به اصلاح و تكميل آن در چاپ هاي بعدي اقدام شود.

مدير علمي گروه تاريخ پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام : آقاي رحمان فتاح زاده