رشح الولاء في شرح الدعاء - صفحه 591

خاتمه كتاب

نويسنده در انتها به نام كتاب ، تصريح كرده ، در مورد ويژگى آن مى گويد :
فرحم اللّه منصفاً نظر في هذا الكتاب الموسوم ب رشح الولاء فى شرح الدعاء ، بعين الرضا و إذا نظر أبصر ، و إذا أبصر تفكّر ، و إذا تفكّر اعتبر ، و إذا اعتبر ذكر ، و إذا ذكر شكر ، و إذا شكر دعا ، و إذا دعا عفا عمّا سها .
سپس به نام خود تصريح مى كند و مى گويد:
هذا الكتاب مؤلّفُه أبوالسعادات أسعد بن عبدالقاهر بن أسعد شَفَروة ، متقرِّباً إلى اللّه و إلى رسوله و أهل بيته و عترته - صلوات اللّه عليهم - تبرّى مرّة بعد مرّة.

نسخه هاى كتاب

اين كتاب ، در اختيار سيد بن طاووس بوده و در كتاب اليقين ، درباره ناميده شدن امام على عليه السلام به «امام المتقين» ، از آن ، حديث نقل كرده است ۱ . اين كتاب همچنين در اختيار برخى از نويسندگان دوره صفوى بوده و در سال 1116ق ، محمد مهدى قزوينى در شرح فارسى بردعاى صنمى قريش به نام ذخر العالمين ، از آن استفاده كرده است . ترجمه اى نيز از رشح الولاء براى شاه سلطان حسين نوشته شده كه اسمش ضياء الخافقين فى شرح دعاء الصنمين است. ۲
تا كنون ، دو نسخه از اين كتاب ، را يافته ايم:
1 . نسخه كتاب خانه مدرسه منصوريه در شيراز . اين نسخه در محرّم سال 1069 به خطّ نستعليق نوشته شده و در حاشيه ، تصحيح شده است.
2 . نسخه كتاب خانه آية اللّه نجفى مرعشى در قم به شماره 9421. ۳

1.اليقين ، تحقيق : محمد انصارى ، قم : مؤسسه دارالكتاب (الجزائرى) ، ص۴۷۳.

2.ر . ك : كتاب خانه ابن طاووس ، ص۴۹۴.

3.فهرست نسخه هاى خطى كتابخانه آية اللّه نجفى مرعشى، ج۲۴، ص۱۹۱.

صفحه از 593