مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : پیشگویی‌های امام علی(ع) در ملاحم نهج البلاغه
پديدآورنده : مریم محمدثانی
ناشر : بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی
شمارگان : هزار و 500 نسخه
جستجو در Lib.ir

پیشگویی‌های امام علی(ع) در ملاحم نهج البلاغه

کتاب «بررسی فقه الحدیثی ملاحم نهج البلاغه» به ایراد پیشگویی‌های امام علی(ع) در مورد آینده می‌پردازد که بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، آن را در هزار و 500 نسخه روانه بازار کتاب کرد.

در باره کتاب :
نهج‌البلاغه، منشور زندگانی با جامعیتی وصف نشدنی است که می‌تواند فراروی بشر امروز نیز قرار گیرد و او را به شاهراه هدایت و سعادت رهنمون گرداند.
این اثر برجسته دایره المعارفی است که برای همه نیازهای فکری و فرهنگی انسان پاسخ مناسب دارد. مجموعه‌ای که به رغم کوشش‌ها و مطالعات انجام گرفته، هنوز ابعاد و زوایای آن برای جامعه ما پنهان و ناشناخته مانده است.
یکی از بخش‌های قابل تأمل در این مجموعه، سخنانی است که به گونه‌ای آینده و سرنوشت امت اسلامی را گزارش می‌نماید و در واقع ملاحم نهج البلاغه را شکل می‌دهد و با وجود اینکه این قسمت از رهنمودهای امیر المؤمنان(ع) تاکنون مورد توجه قرار گرفته، اما به متن و محتوای خطبه‌ها و کلمات با نگرش فقه الحدیثی پرداخته نشده است.
نگارنده این اثر، مریم محمدی ثانی سعی کرده در قالب چهار فصل، مفهوم شناسی واژه‌ ملاحم و واژگان مرتبط با آن، جایگاه علم غیب در آموزه‌های دینی، پیشگویی‌هایی که به واقعیت پیوسته‌اند و پیشگویی‌هایی که هنوز تحقق پیدا نکرده‌اند را مورد بررسی قرار دهد و صحت وقوع ملاحم محقق شده را اثبات نماید.
هم چنین مؤلف در این اثر، ملاحمی که محقق نشده‌اند را به دقت مورد بررسی و کنکاش قرار ‌می‌دهد و تحقق آن را در آینده براساس آیات و روایات و کتب حدیثی بیان ‌می‌کند.
در این کتاب فقط به بررسی ملاحم نهج البلاغه از دیدگاه فقه الحدیثی پرداخته شده است که در واقع فقه الحدیث به برطرف کردن ابهامات، تفسیر و شرح حدیث و روایات می‌پردازد.