زندگی نامه امام رضا علیه السلام - صفحه 44

هفت . روايات رضوى‏

رخدادهاى مهمّى در عصر امام رضا عليه السلام به وقوع پيوست كه بر تعداد و گونه‏هاى روايات نقل شده از ايشان ، تأثير مستقيم داشت. اين رخدادها را مى‏توان در عناوينى همچون «گسترش انديشه كلامى» و «فتنه واقفيه» خلاصه كرد.

1 . گسترش انديشه كلامى‏

انديشه‏هاى كلامى گوناگونى در نيمه دوم قرن دوم هجرى در جامعه علمى و دينى آن روز ، پديدار شد. آزادى نسبى در واگويى انديشه‏ها و مناظرات درونْ‏دينى و برونْ‏دينى ، روز به روز توسعه مى‏يافت، به گونه‏اى كه برخى محافل در بغداد و خراسان ، تنها براى مناظره شكل مى‏گرفت. براى نمونه ، خانه يحيى بن خالد در بغداد ، محلّ برپايى سلسله جلسات مناظره متكلّمان مسلمان و غير مسلمان بود .۱ اين جلسات در دوره مأمون ، گسترش بيشترى يافت . نهضت ترجمه و آزادى نسبى ابراز عقايد ، حتّى در دربار خليفه ، از عوامل اين مباحثات بود.
عالمان رسمى كه تنها بخشى از روايات نبوى را با واسطه‏هاى نامطمئن در اختيار داشتند، توانايى پاسخ‏گويى به شبهات و پرسش‏هاى جديد را نداشتند؛ چه اين كه بخشى از شبهات وارد شده ، اساساً عقلى بود و تنها با نقل روايات ، قابل پاسخ گفتن نبود . امّا متكلّمان شيعى كه همواره توفيق بهره‏بردارى از سرچشمه زلال معرفت را داشتند ، از وضعيت بسيار مطلوب‏ترى برخوردار بودند. در رأس اين جريان ، حضور امام رضا عليه السلام بسيار تابناك مى‏نمود. ايشان ، پاسخ‏گوى سؤالات متكلّمان

1.كمال الدين : ص ۳۶۲.

صفحه از 46