مسلمان و غير مسلمان بودند. از اين رو ، تعداد روايات كلامى امام رضا عليه السلام از لحاظ حجمى ، بيش از ديگر گونههاى روايت شده از ايشان است.۱ حتّى به نظر مىرسد به نسبت ديگر معصومان نيز ، مباحث كلامى امام عليه السلام بيشتر باشد. امروزه بيش از سى درصد كلّ روايات باقى مانده از امام رضا عليه السلام به مسائل كلامى اختصاص دارد. به جرئت مىتوان گفت اگر امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام در عصر خويش پايههاى فقه شيعى را استوار ساختند، در اين دوره ، امام رضا عليه السلام بنياد كلام شيعى و بويژه مسئله امامت را بيش از پيش ، مستحكم ساخت . مباحث اعتقادى كه در اين دوره در جامعه نمود بيشترى داشت و امام عليه السلام در باره آن سخن گفته ، عبارت اند از : توحيد (اوصاف خدا، رؤيت خدا، جسمانيت، قضا و قدر، جبر و تفويض) ،۲ نبوّت (معرّفى و پيراستن انبيا از خطا و گناه) و امامت (تقريباً تمام مباحث مربوط به آن).۳
نگاه متفاوت امام عليه السلام به مسئله توحيد - كه خلاف انديشه متكلّمان رايج آن دوران بود - سبب شد تا در زمان ولايت عهدى، افراد و گروهها براى فهم صحيح آن و يا اساساً از سرِ كنجكاوى به خراسان آمده ، با نظريات توحيدى امام عليه السلام آشنا شوند.
2 . فتنه واقفيه
آغاز امامت امام رضا عليه السلام با فتنه واقفيه همراه بود. توقّف در امامت امام هفتم و تأسيس يك فرقه منحرف در شيعه ، شبهات جديدى را در مسئله امامت در
1.تعداد روايات كلامى امام عليه السلام بالغ بر ۸۱۸ روايت در ۳۵۵ صفحه و روايات فقهى ايشان ، ۱۰۳۸ روايت در ۲۹۰ صفحه است . (ر . ك : مسند الإمام الرضا) .
2.ر . ك : التوحيد : ص ۴۷ و ص ۱۱۳ و ص ۱۲۵ ، الكافى : ج ۱ ص ۹۵ و ص ۹۶ و ج ۲ ص ۳۷۴ و عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۱۷ .
3.ر . ك : (بخش دوم : حكمتهاى عقيدتى) .