محمّد ، در پشت توست و كاش او را درك مىكردم . او همنام امير مؤمنان على عليه السلام است.
اگر چه آغاز امامت امام رضا عليه السلام با چالش انحراف واقفيه هم زمان بود؛ ولى جايگاه علمى امام عليه السلام آنچنان تابناك بود كه حتّى مخالفان نيز در برابر دانش ايشان، متواضع بودند. به بيانِ شيخ مفيد ، برترى امام رضا عليه السلام پس از پدرش، بر برادرانش و سايرين، روشن بود، بويژه در ظهور دانش، بردبارى، تقوا و اجتهادش ، عامّه و خاصّه بر برترى وى بر ديگران ، همداستان بودهاند.1
امام صادق عليه السلام پيش از ولادت على بن موسى الرضا عليه السلام از ايشان با عناوينى چون «غَوْثَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ غِيَاثَهَا وَ عَلَمَهَا وَ نُورَهَا وَ فَضْلَهَا وَ حِكْمَتَهَا خَيْرُ مَوْلُودٍ ؛ فريادرسِ اين امّت و ياور و عَلَم و نور و فضيلت و حكمت آن ، كه بهترين مولود و بهترين كودك است»2 تعبير كرده بودند. اين پيشگويى امام صادق عليه السلام نيك به وقوع پيوست تا جايى كه مأمون، بارها از دانش امام عليه السلام تعريف مىكرد و او را اعلمِ علماى دنيا در علوم مختلف مىدانست. 3وزير مأمون حسن بن سهل(م 215ق) نيز - كه خود عالمى شناخته شده بود - در نامهاى كه طبرى آن را گزارش كرده ، به برترى علمى امام عليه السلام بر همگان ، اذعان دارد. او در اين نامه نوشته است : «مأمون ، على بن موسى را ولىّ عهد پس از خودش منصوب نمود، چه اين كه وى به عالمان بنى عبّاس و بنى على نظر كرد و فردى را برتر، خداترستر و دانشمندتر از او نيافت».4
روزى مأمون با امام هشتم ، در باره تفاسير برخى آيات مورد اختلاف ، بحث مىكرد. پس از جلسه از محمّد پسر امام صادق عليه السلام - كه او نيز در جلسه حاضر بود -
1.الإرشاد : ج ۲ ص ۲۴۷ .
2.الكافى : ج ۱ ص ۳۱۴ ح ۱۴ .
3.الإرشاد: ج۲ ص۲۶۱.
4.تاريخ الطبرى: ج۷ ص۱۳۹.