133
انديشه اجتماعي در روايات امر به معروف و نهي از منكر

7 ـ 1 . آرام ترين تغيير فرهنگى ، تغيير در ارزش ها

آرام ترين تغيير فرهنگى ، تغيير در سلسله مراتب ارزش هاست . در هر فرهنگى ـ كه يك نظام است ـ مجموعه اى از ارزش ها و ارزش گذارى ها وجود دارد و بخش مهمى از آن ، درجه بندى ميزان خوبى ها و بدى ها، از زشتى ها و زيبايى هاست . در فرايند تغيير فرهنگ ، گاه يك عنصر فرهنگى جديد پذيرفته مى شود و زمانى در عناصر قديم فرهنگ ، جابه جايى هايى روى مى دهد . مثلاً امرى زشت ، زيبا تلقى مى شود يا به عكس چيز زيبايى زشت شمرده مى گردد . آرام تر از ورود عنصر جديد ، جابه جايى كامل زشت و زيبا و خوب و بد است و آرام تر از آن ، جابه جايى يك عنصر از اوّل طيف به آخر طيف خوب بد و زشت و زيبا اين است كه يك عنصر با حفظ حالت عمومى خود در طيف خوبى و بدى يا زشتى و زيبايى ، فقط درجه و ميزان خوبى يا بدى ، و زيبايى يا زشتى اش تغيير كند . از اين رو ، امر بسيار خوب به امر خوب تبديل مى شود ، يا ترتيب اهمّيت چند چيز جابه جا مى گردد.
روايات نيز از مراتب ارزش ها، و همچنين تغيير ارزش هاى دينى در آخرالزمان به صورت تغيير در جايگاه ارزش ها در سلسله مراتب ارزش ها خبر مى دهند. ۱
امام باقر عليه السلام فرمود : در آخرالزمان مردمى هستند كه در ميان آنها افرادى با اين مشخصات رشد مى كند : اهل ريا هستند و اگر نماز به آنچه با ثروت و بدنشان انجام مى دهند ضرر برساند ، آن را ترك مى كنند ؛ همان طور كه نام آورترين و برترين واجبات (امر به معروف و نهى از منكر) را به همين دليل كنار مى نهند».
همان طور كه به صراحت در اين روايت آمده ، اين عده منكر نماز نيستند ، بلكه نماز و امر به معروف و نهى از منكر را ارزش و پسنديده مى شمارند . اين گروه تا وقتى نماز مى خوانند كه به ارزش هاى برترشان صدمه نزند . امّا اگر چنين شد ، براى حفظ ارزش هاى برتر خود (مال و بدن و استفاده هاى آن) ، ارزش هاى پست تر در نظر خود (نماز ـ امر به معروف) را كنار مى گذارند .
در واقع رواياتى كه از ظهور افراد ، گروه ها يا شرايط اجتماعى و ساختارهاى معيّنى سخن مى گويند كه در آن شرايط ، امر به معروف و نهى از منكر ترك مى شود ، از تغيير فرهنگى بحث مى كنند . رواياتى كه جوامع را از نظر برخورد با امر به معروف طبقه بندى كرده اند و به مخاطب گفته اند شما اين مراحل را خواهيد پيمود ، صريحاً از تغيير فرهنگى سخن گفته اند و لحن صريح اعتراض در اين روايات آشكار است . رواياتى كه تحت عنوان انگيزه هاى ترك امر به معروف و نهى از منكر نيز بررسى شد ، اغلب از سلسله مراتب ارزش ها يا تغيير آن پرده برمى دارد.

1.ر. ك : حُرّ عاملى ، محمّد بن حسن ، وسائل الشيعة ، ج ۱۶ ، ص ۱۱۹ ، روايت ۲۱۱۳۲ .


انديشه اجتماعي در روايات امر به معروف و نهي از منكر
132

7 . سلسله مراتب ارزش ها از نظر اسلام

تمام خوبى ها و لذت ها در بهشت است و در آن از زشتى و رنج اثرى نيست و همه زشتى ها و بدى ها در دوزخ است و در آن از ارزش ها و لذت ها اثرى ديده نمى شود . نكته ديگر اين كه دين ، از جان ارزشمندتر و جان ، از مال ارزشمندتر است . پس اگر بنا باشد حفظ دو ارزش به طور هم زمان ميسر نباشد ، بايد ارزش كمتر را فداى ارزش بيشتر كرد و بدين وسيله ، ارزش بيشتر را حفظ نمود . پس براى حفظ جان و دين ، مال را مى توان فدا كرد و براى حفظ دين ، مال و در صورت لزوم جان را مى توان فدا كرد و حفظ دين ، وسيله نيل به بهشت است . اگر كسى دين را فداى جان يا مال يا هر دو كند ، در دوزخ قرار مى گيرد و از همه ارزش ها و لذت ها محروم مى شود. ۱
امام صادق عليه السلام فرمود : امير مؤمنان به يارانش وصيت كرد : «هر گاه بلايى آشكار شد ، ثروتتان را فداى جانتان كنيد و هرگاه بلايى نازل شد ، جانتان را فداى دينتان كنيد و بدانيد هلاك شونده كسى است كه دينش هلاك شده باشد ، و جنگ زده كسى است كه دينش مورد حمله قرار باشد . هان! بعد از بهشت نيازى نيست و بعد از دوزخ نيازمندى قطعى است . آن كس كه در بند دوزخ است ، آزاد نمى شود و از زيان هايش نجات نمى يابد». ۲

1.ر.ك : نورى ، حسين بن محمّدتقى ، مستدرك الوسائل ، ج ۱۲ ، ص ۱۸۳ ، روايت ۱۳۸۳۱ .

2.ر.ك : حُرّ عاملى ، محمّد بن حسن ، وسائل الشيعة ، ج ۱۶ ، ص ۱۹۲ ، روايت ۲۱۳۲۰ .

  • نام منبع :
    انديشه اجتماعي در روايات امر به معروف و نهي از منكر
    سایر پدیدآورندگان :
    طوسی، محسن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 92840
صفحه از 160
پرینت  ارسال به