3 ـ 2 . مكانيسم هاى اجتماعى شدن
«هر گاه شخصى در همنوايى با هنجارها و ارزش هاى يك جمع يا يك فرهنگ ، تابع وجدان اخلاقى خود باشد و به نيازى كه خودش آن را طبيعى يا بهنجار تلقى مى كند ، پاسخ دهد ، از درون به طور مثبت وادار به عمل شده است ؛ در حالى كه مى دانيم چنين انگيزشى در طبيعت زيستى بشر وجود ندارد . در واقع ، اين فرمان فرهنگ است كه او را وادار به عمل مى كند». ۱ بخشى از پاسخ به اين پرسش كه چگونه فرمان فرهنگ بر انسان تحميل مى شود ، در مكانيسم هاى روانى ـ اجتماعى تكوين شخصيت انسانى نهفته است . دو مكانيزم اصلى اجتماعى شدن وجود دارد كه عبارت اند از يادگيرى و درونى كردن ديگر . نكته مهم اين كه بايد توجّه داشت كه اين دو ، در واقع بسيار به يكديگر پيوسته اند.
3 ـ 2 ـ 1 . يادگيرى
يادگيرى عبارت است از «اخذ بازتاب ها، عادات ، طرز رفتار و غيره كه در ارگانيسم انسانى و روان شخصى جاى مى گيرد و رفتار او را راهنمايى مى كند» ۲ . با توجّه به مجموعه نظريه هاى يادگيرى ؛ تكرار ، تقليد ، استفاده از پاداش و تنبيه ، و آزمايش و خطا ، چهار روش عمل اصلى هستند كه به كمك آنها يادگيرى صورت مى گيرد . چه در جريان تربيت كودكان و چه در آموزش يا تربيت و اجتماعى شدن ، عامل اجتماعى كننده يا اجتماعى شونده ، همواره از يكى از اين چهار روش يادگيرى استفاده مى كند.
در موضوع يادگيرى ، تأكيد بر غريزه ، در مقابل تأكيد بر محيط قرار دارد و نتيجه مباحثات و تحقيقات تجربى ، همه را به توافق بر دو نكته اساسى رسانده است ؛ نخست آن كه «اين امر معلوم شده است كه يك نظريه يادگيرى نمى تواند نه داده ارثى و نه تأثير محيط خارجى را نديده بگيرد ، بلكه برعكس بايد هر دو عامل و كنش متقابل مداوم آنها را در نظر بگيرد . دوم آن كه ، هر جهت گيرى كه راجع به نقش متقابل وراثت و محيط بشود، اين امر مورد قبول است كه بى آن كه اهمّيت اشخاص متفاوتى كه پيرامون فرد هستند و عوامل فعال يادگيرى به شمار مى آيند در نظر گرفته شود و روابطى كه فرد با آنها دارد و رفتار خاص او با ديگران مورد توجّه قرار گيرد ، نمى توان تبيين لازم و كافى از يادگيرى نمود . از اين جا مى توان گفت كه فقط پاداش و تنبيه فى نفسه اهمّيت ندارند ، بلكه اين امر كه پاداش و تنبيه از جانب كيست و شيوه خاصى كه با اين شخص مربوط مى شود و چه احساساتى در مورد او وجود دارد نيز شايان توجّه است.
1.ر.ك : روشه ، گى ، كنش اجتماعى ، مقدمه اى بر جامعه شناسى عمومى ، ص ۱۵۵ـ۱۵۶.
2.A Kers, Ronald (۱۹۹۰). Rational Chioce, Deterence and Social Learning Theory. The path Not taken. Journal of Criminal law and criminology. ۸۱. p.۶۵۳-۶۷۶.