احاديثي درفضيلت امام علي(ع)؛ برگزيده از «المقصدالاقصي» - صفحه 207

ششم هجرى بوده است كه ظاهراً در جرجان(گرگان) سكنى داشته است.
خوارزمى در مقدمه«المقصد الاقصى» مى نويسد:
كتاب مستقصى كه در شرح«مجتلى» است از تأليف شيخ امام و حبر همام ثقة الحفاظ رضى الحرمين ابوالكرم عبدالسلام بى محمدبن الحسن على الحجى الفردوسى الاندرسفانى ـ اسكنه الله فى فراديس الجنان و تغمدّه بالرحمة والغفران ـ در تحقيق و توضيح صفات و غزوات مصطفى و در تبيين و تشريح… خلفاء راشدين و ائمه هدى، آيتى است عظيم و عنايتى است قصوى… صاحب مستقصى در سبب تأليف كتاب آورده است كه سيد قراء اهل اسلام ابوالقاسم محمود بن احمد از من التماس شرح«مجتلى» كرد و التماس او مبذول داشتم.
شيخ عبدالسلام در ابتداى«المستقصى» آورده است:
جمع كردم در اين كتاب به تأييد ملك وهاب، مسموعات خود را از اصول احاديث و قوانين آن و تفتيش نمودم مكتوبات و مجازات خويش را از نسخ اخبار و دواوين آن و ابتدا به ذكر مولد نبى ساختم و روايت صحيحين و موطأ را مقدم داشته، به ساير مسانيد نيز پرداختم؛ بعد از آن ذكر فتوح خلفاء اربعه به تقديم رسانيدم و اكمال مدّت خلافت به ذكر اميرالمؤمنين حسن ـ رضى الله عنهم اجمعين ـ كردم؛ چه مدّت خلافت او شش ماه تمام مى گردد…. ديگر وصيت آنكه هر كه به كتاب«مستقصى» اشتغال كند بايد كه كتاب«مجتلى» را مقدم دارد؛ از آنكه هرچه در اين مشروح مذكور است در آن مختصر، برسبيل رمز و اشارت مرموز است، امّا همه آن مختصر در اين مشروح مسطور نيست.
اندرسفانى«المستقصى» را در بيست و پنج باب تنظيم نموده است كه بيست و يك باب آن مخصوص سرگذشت پيامبر اكرم(ص) است و چهار باب ديگر آن به تاريخ خلفا تا امام حسن(ع) اختصاص دارد.
خوارزمى چنانكه در مقدمه ترجمه اش آورده است، شش مقصد و يك تتمه به باب بيست و پنجم كتاب افزوده و طى آن شرح حال بقيه امامان معصوم(ع) را نيز آورده است.

صفحه از 209