علامه محقق سيد عزيز طباطبايي و حديث غدير - صفحه 317

مجله «تراثنا» كه توسط مؤسسه آل البيت(ع) در قم منتشر مى شود، به مناسبت كنگره بزرگى كه به دستور آيت اللّه العظمى خويى در لندن به مناسبت عيد غدير برپا شد، اقدام به نشر ويژه نامه غدير نمود. از من خواستند تا مقاله اى درباره كتابهاى نوشته شده درباره غدير بنويسم. در حدود صد و بيست و پنج كتاب معرّفى شد و مقاله در آن ويژه نامه (شماره 21 «تراثنا»، ذوالحجه 1410ق) با نام «الغدير فى التراث الاسلامى» به چاپ رسيد.
پس از انتشار مقاله به تكميل آن ادامه دادم، تا اينكه اكنون تعداد كتابهاى معرفى شده به صد و شصت و دو كتاب رسيد. اين سبب شد كه آن مقاله را در سال 1414 هجرى به صورت كتابى مستقل توسط «دارالمؤرخ العربى» در بيروت به چاپ رسيد.پس از آن وزارت ارشاد اسلامى در ايران خواستار چاپ كتاب در ذو حجه سال 1415هجرى، به مناسبت مصادف بودن نمايشگاه بين المللى كتاب با عيد غدير شد كه با اضافاتى به چاپ رسيد. شمار كتابهاى معرّفى شده اينك به صد و هشتاد و چهار عنوان رسيده است كه تكميل آن هنوز هم ادامه دارد. از خداوند توفيق چاپ مجدّد آن را همراه با اضافات خواستارم.
در ابتداى كتاب «الغدير فى التراث الاسلامى» مقاله پربار محقق طباطبايى با نام «حديث الغدير، رواته كثيرون للغاية… قليلون للغاية!»، كه متن مقاله ايراد شده توسط ايشان در كنگره بزرگ غدير در لندن است چاپ شده است. اين مقاله را مجله «الموسم» در شماره هفتم، در سال 1411هجرى نيز چاپ نمود.
آقاى مهدى جعفرى، كتاب «الغدير فى التراث الاسلامى» را با اختصار ترجمه كردند و در تهران در سال 1411 توسط انتشارات كتابخانه چهل ستون منتشر نمودند. آقاى محمّد انصارى زنجانى نيز با تكيه بر اين اثر محقق طباطبايى و نقل مطالب بسيار از آن، كتاب خود را با نام «غدير در آيينه كتاب» توسط انتشارات الهادى منتشر كردند.
از بخشهاى قابل توجه اين كتاب زندگينامه خود نوشت محقق طباطبايى است.

صفحه از 319