علامه محقق سيد عزيز طباطبايي و حديث غدير - صفحه 318

3) تحقيق رساله «طرق حديث من كنت مولاه»

اين رساله از تأليفات ابو عبداللّه ذهبى، محمّد بن احمد بن عثمان بن قايماز شافعى (673ـ748) است، كه تا كنون به علت فقدان، چاپ نشده بود.
محقق طباطبايى اين رساله را در كتابخانه دانشگاه تهران يافت و ضمن تحقيق، تعليقات مفصل و پربارى بر آن اضافه مى كند؛ به صورتى كه تعليقات از حجم رساله بيشتر شده است. در بسيارى از موارد كه «ذهبى»، سندى از حديث غدير را رد مى كند، يا آن را ضعيف مى شمارد، محقق طباطبايى به بحث مى پردازد و ضمن تقويت سند روايت، بر ارزش رجالى كتاب مى افزايد. مانند تقويت سندى كه به يزيد بن ابى زياد منتهى مى گردد يا استدلالى كه در ردّ توهمات ذهبى در نقل حديث از امام باقر(ع) از ابن عباس مى آورد، يا دفاع از وثاقت ابواسرائيل اسماعيل الملائى.
ايشان درباره اين كتاب مى نويسد:
اين رساله را در كتابخانه مركزى دانشگاه تهران يافتم، كه در ضمن مجموعه اى به شماه 1080 از برگ 211ـ223ب، نگاشته قرن دوازدهم هجرى آمده بود. اين مجموعه در فهرست كتابخانه مركزى دانشگاه تهران (3/523) معرفى شده است. ۱

4) من فيض الغدير

محقق طباطبايى در بعضى نوشته هاى خود از اين كتاب با نام «حديث الغدير بالطرق الصحيحة» ياد كرده است. اين كتاب شامل ذكر حديث غدير، تنها از طرق صحيح روايى است كه سندهاى آن را بر اساس نام راوى مرتب نموده است.

1.الغدير فى التراث الاسلامى، ص۱۱۴

صفحه از 319