علامه محقق سيد عزيز طباطبايي و حديث غدير - صفحه 319

ايشان در آغاز نسخه مخطوطه كتاب مى گويد:
يستعرض حديث الغدير و رواته من الصحابة و التابعين و من أخرجه من الحفاظ والمحدثين بالاسنادالعالية و الطرق الصحيحة و الموثوقة فى الصحاح و السنن والمساند و المعاجم حتى نهايةالقرن الرابع فقط.
انديشه تأليف اين كتاب در كنگره بزرگ غدير در لندن نشأت گرفت؛ هنگامى كه محقق طباطبايى در لندن در نشستى با انديشمندانِ فِرَق گوناگون اسلامى ديدار مى كند و درباره حديث غدير به بحث مى نشيند، به فكر تأليف اين كتاب مى افتد. ايشان به جمع آورى سندهاى روشن و صحيح و غير قابل ردِّ حديث غدير مى پرداز،ولى متاسفانه اجل مهلتِ اتمام اين كتاب را نداد و اين كتاب ارزشمند همچنان ناقص ماند.

5) حاشيه بر «الغدير»

پنجمين اثر جداگانه اى كه محقق طباطبايى در كنار كارهاى استاد خود، «الغدير» علامه امينى، نگاشته است، حاشيه هاى ايشان بر برگ به برگ «الغدير» است.
حاشيه هاى محقق طباطبايى بر اين كتاب از اهميت خاصّى برخوردار است و شامل مباحثى است همچون: ردّ شبهات وارد بر كتاب، ضبط اعلام، اشاره به بعضى از اشتباهاتى كه در كتاب آمده به صورتى بسيار مؤدبانه و خاضعانه، توجيه آنچه از اشتباهات ظاهرى كتاب كه قابل توجيه است، استدراك بر احاديث هر موضوع و… ايشان به اين حواشى در كتاب مهم خود «مستدرك الذريعة» (نسخه مخطوطه) نيز اشاره كرده است:
تعليقاتى بر كتاب الغدير علامه امينى دارم كه شامل اطلاعاتى است كه مى تواند قسمت دوم«ِ على ضفاف الغدير» را تشكيل دهد.
وقتى گروهى براى تحقيق و نشر كتاب «الغدير» تشكيل شد، از من خواستند تا بر تحقيقشان نظارتى داشته باشم. من نيز تعليقاتى را كه بر «الغدير» داشتم، به

صفحه از 319