تاريخ : سه شنبه 1394/1/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 39796
تحفه هند (سفرنامه هند)

تحفه هند (سفرنامه هند)

گزارش سفر به دهلی کُهن ترین کلان‌شهر دنیا، اسفند 1391

اهمیت کشور هندوستان که بخش اعظم شبه قاره هند را به خود اختصاص داده است بر کسی پوشیده نیست. گستردگی مرزهای جغرافیایی، جمعیت زیاد، آب و هوا، قدمت و فرهنگ و بویژه پیشینه دین مبین اسلام در آن کشور به طور عام و تشیع به طور خاص و وجود مراکز علمی فعال اسلامی و نیز آثار کهن اسلامی در آن کشور معاونت فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل را بر آن داشت تا سفری کوتاه، ویژه جمعی از مسئولان ارشد و اساتید برجسته مؤسسه ترتیب داده تا از نزدیک با بخشی از تاریخ این کشور پهناور آشنا و از  فعالیت¬های علمی و اسلامی انجام شده یا درحال انجام آن تا حد ممکن آگاه شوند.
در برنامه سفر به هندوستان بازدید از چند مرکز علمی و ملاقات با چند تن از اساتید برجسته مسلمان و نیز بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی این کشور گنجانده شد. این سفر به فضل الهی و با برنامه ریزی و هماهنگی خوب مدیر محترم امور بین الملل جناب حجت الاسلام والمسلمین حسین پور، علی رغم کوتاهی زمان سفر، در بهترین زمان ممکن از نظر آب و هوایی انجام و از محتوای بسیار خوب و غنی برخوردار بود. از وقایع مهم و برجسته سفر می¬توان به جلسه با نماینده محترم ولی فقیه در هندوستان جناب حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور، جلسه با استاد پروفسور حجت الاسلام والمسلمین علی محمد نقوی از اساتید برجسته اسلام شناس و جامعه شناس هند، بازدید از مرکز نمایندگی جامعة المصطفی و جلسه با رییس آن نمایندگی جناب حجت الاسلام والمسلمین دکترمهدوی و بررسی زمینه¬های همکاری با آن مرکز، بازدید از دانشگاه علیگر و بالاخره جلسه با جناب استاد خواجه پیری و بازدید از مرکز احیاء نسخ خطی ایشان نام برد.
در پایان از همه کسانی که ما را در انجام هرچه بهتر این سفر یاری رساندند بویژه رییس محترم مؤسسه دارالحدیث و نیز حجج اسلام آقایان مهدی معراجی، سید رسول موسوی، بهروز حسین¬پور و احمد عالمی معاون محترم رایزنی جمهوری اسلامی ایران در هند و بالاخره جناب آقای مهدی غلامعلی که زحمت تدوین گزارش مبسوط سفر به هندوستان را برعهده گرفتند صمیمانه سپاسگزارم.
محمد تقی سبحانی نیا
معاونت فرهنگی،ارتباطات و امور بین الملل
زمستان ۱۳۹۱

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :