اصحاب اجماع(2) - صفحه 88

حافظه خود اتكا كرده و چون در ذهن ايشان اين بوده كه او مذهب ناووسى داشته، به جاوى ناووسى، وى را واقفى و يا فطحى معرفى كرده است.
در تاريخ وفات ابان بن عثمان اختلاف است؛ ظاهرا در حدود سال 200قمرى از دنيا رفته است. ۱

عبداللّه بن بكير بن اعين شيبانى

ايشان، يكى از ستارگان درخشان خاندان عريق و اصيل «آل اعين» است ۲ كه به فقه و وثاقتش اعتراف شده و او را از اصحاب اجماع مى دانند. ۳ وى، فطحى مذهب است؛ اما در وثاقت او ترديدى نشده است. ۴
علامه حلّى مى گويد:
من به روايت هاى او (عبداللّه بن بكير) اعتماد مى كنم؛ اگرچه فاسد المذهب است. ۵
شيخ الطائفه مى نويسد:

1.براى آگاهى بيشتر از شرح حال ابان بن عثمان، رجوع كنيد به: أضبط المقال، ص۴۸۳؛ الأعلام، ج۱، ص۲۷؛ أعيان الشيعة، ج۲، ص۱۰۰؛ أحسن التراجم، ج۱، ص۲۵؛ بهجة الآمال، ج۱، ص۴۹۵؛ تأسيس الشيعة، ص۱۵۴ و ۲۳۵؛ التحريرالطاووسى، ص۴۹؛ تنقيح المقال، ج۱، ص۵؛ تهذيب المقال، ج۱، ص۲۱۹؛ توضيح الاشتباه، ص۵؛ جامع الرواة، ج۱، ص۱۲؛ جامع المقال، ص۵۲؛ خاتمه مستدرك، ص ۶۲۲،۵۴۷، ۶۹۷ و۷۸۹؛ رجال البرقى، ص۳۹؛ رجال ابن داوود، ص۳۰؛ مجمع الرجال، ج۱، ص۲۴ و۲۷؛ معالم العلماء، ص۲۷؛ معجم الثقات، ص۲؛ معجم المؤلفين، ج۱، ص۱؛ منتهى المقال، ص۱۷؛ نقد الرجال، ص۴؛ هداية المحدّثين، ص۷؛ الوجيزة، ص۲۵؛ وسائل الشيعة، ج۲، ص۱۱۷

2.رسالة أبى غالب الزرارى، تحقيق سيد محمد رضا حسينى جلالى، ص۴۱۲، ش۳۹

3.رجال الكشى، ص۳۴۵، ش۶۳۹ و ص۳۷۵، ش۷۰۵

4.همان؛ الفهرست، شيخ طوسى، ص۱۷۳، ش۴۶۳؛ خلاصة الأقوال، ص۱۹۵، ش۶۰۹

5.خلاصة الأقوال، ص۱۹۵، ش۶۰۹ و نيز بنگريد به: المختلف، ج۲، ص۴۹۷

صفحه از 115