مطالعه اي در مورد حديثي كهن - صفحه 58

در مقابل, مقاله اى از سوى يكى از اسلام شناسان نامدار و محقق تدوين شد كه رهيافت كاملاً مخالفى نسبت به اين جريان ابراز داشت. كيستر ضمن پذيرش وثاقت احاديث, سعى در تحليل پيش زمينه هاى اظهار حديث و علل بيان آن نمود. مترجم, ضمن ترجمه مقاله مورد نظر و تقديم آن به خوانندگان گرامى, اميدوار است در آينده بتواند تحليلى جامع از نقدهاى مستشرقان بر وثاقت احاديث و فهرستى از مقالات مهم حديث پژوهان غربى در اختيار خوانندگان قرار دهد. مقالات ديگرى نيز از كيستر توسط همين قلم به فارسى ترجمه شده, كه اميد به انتشار آن مى رود. مترجم
اين حديث بسيار مشهور توسط فقهاى مسلمان به گونه هاى متفاوتى تفسير شده است. نظرات عالمان مسلمان درباره اهميت الفاظ آن, معنا و دلالتش متفاوت است. اساس اختلاف در مورد اين حديث, مبتنى بر بحث جواز رجوع به منابع يهودى و مسيحى براى طلب هدايت, مطالعه تصانيف يهودى و مسيحى و نقل و ذكر مطالب آنها در فرهنگ اسلامى و حوزه عقايد است. بررسى برخى از اين مباحث به ما كمك مى كند تا ديدگاه هاى گروه هاى مختلف مسلمان را درك كرده و به شناخت دقيق ترى نسبت به مواضع فقهاى مسلمان دست يابيم.
گلدتسيهر, حديث (حدثوا عن بنى اسرئيل و لا حرج) را يكى از احاديثى معرفى مى كند كه فقيهان راست انديش مسلمان با آن مخالف بوده و از نفوذ آگاداى يهودى و افسانه هاى مسيحى در سنت اسلامى اكراه داشته اند. ۱ گلدتسيهر بيان مى دارد كه روايت اين حديث به عنوان شاهدى از اختلاف بين فقهاى قرن دوم در مورد روايت معارف يهودى

1.Muhammedanische studien (Halle, ۱۸۹۰), ۱۳۷, note ; and see G. Vajda, Jufs et Musulmans selon ie Hadit , Journal Asiatique, clxxix (۱۹۳۷) ۱۱۵-۱۲۰; S. D. Goitein, Ban Israil, EI۲.

صفحه از 86