گفتگو با استاد محمّد واعظ زاده خراساني - صفحه 182

در اواخر تابستان سال 1328شمسى به قم رفتم و تا سال 1339 در آنجا مشغول تحصيل بودم؛به استثناى تابستانها كه به مشهد برمى گشتم.در قم، در اين يازده سال، در درس خارج فقه، اصول و رجال مرحوم آية اللّه العظمى بروجردى شركت مى كردم. در دوران تحصيل قم، زمانى كه خبردار شدم آية اللّه العظمى گلپايگانى در منزلشان درس خارج حج براساس كتاب «عروة الوثقى» مى گويند، شركت كردم و تا زمانى كه قم بودم، حدود هشت ـ نه سال، در درسشان شركت كردم. همين طور به درس خارج مكاسب آية اللّه حاج سيد محمد حجت مى رفتم و اين درس را با آية اللّه سيد على سيستانى ـ كه الآن از بزرگان و مراجع نجف هستند ـ مباحثه مى كرديم. مدتى هم در درس خارج خيارات « مكاسب » آية اللّه سيد صدرالدين صدر شركت مى كردم.
البته در همان اوايل ورودمان به قم، مطلع شدم كه امام خمينى ـ قدس سره الشريف ـ عصرها در مسجد محمديه، درس خارج اصول دارند. در درس ايشان از استصحاب تا آخر اصول ،حضور داشتم.
از دروس ديگر غير از فقه و اصول، در مشهد، از فلسفه، «منظومه» را پيش مرحوم شيخ سيف اللّه ايسى و يك مقدار هم از «اسفار» و نيز« شرح اشارات» را پيش مرحوم شيخ مجتبى قزوينى خواندم.در قم، خدمت علامه طباطبايى مى رسيدم وامور عامّه «شفا» را پيش ايشان خواندم و همين طور در درسهاى خصوصى ايشان كه درباره «فلسفه و ردّ ماركسيسم» مى فرمودند، شركت مى كردم كه بعدا اين بحثها با تدوين و پاورقى شهيد مطهرى، با نام «اصول فلسفه و روش رئاليسم» چاپ شد.

علوم حديث: لطفا از چگونگى حضورتان در دانشگاه مشهد و تدريس در دانشكده الهيات و معارف اسلامى، مطالبى بفرماييد.

استاد واعظ زاده: در سال 1339، از من براى تدريس در دانشگاه مشهد دعوت

صفحه از 197