گفتگو با استاد محمّد واعظ زاده خراساني - صفحه 188

عنوان «سلسلة المتون الفقهية للشيعة الامامية» تصحيح كردم كه با مقدمه بنده چاپ شد. كتاب «نهايه» شيخ طوسى و «نكت النهايه» محقق حلّى و… را براى سلسله دوم آماده كردم كه بر اثر مشكلاتى چاپ نشد.
بر بعضى كتاب ها مقدمه نوشته ام،مانند مقدمه شصت ـ هفتاد صفحه اى ام بر«موسوعه رجالى» آية اللّه بروجردى كه طرح «جامع الأحاديث» و طرح «سلسله اسانيد و طبقات رجال» ايشان را به تفصيل شرح كرده ام. باانتشار اين مجموعه رجالى،مكتب رجالى آقاى بروجردى احيا شد و كسانى كه نمى دانستند و يا چيزهاى اجمالى مى دانستند، از آن مطلع شدند. همين طور، مقدمه بر كتاب «عشر رسائل للشيخ الطوسى» و مقدّمه بر «المقنع» و «الهداية» كه سير اجمالى تاريخ فقه مذاهب اسلامى و شيعه اماميه در آن گفته شده است. مقدمه اى هم بر «الجمل والعقود» نوشته ام كه در آن ،سير فقه شيعه اماميه تا زمان شيخ طوسى، تجزيه و تحليل شده است.

علوم حديث: لطفا در مورد پژوهشتان درباره حديث ثقلين، نكاتى بفرماييد.

استاد واعظ زاده: حديث ثقلين را مرحوم حاج شيخ قوام الدين وشنوى قمى با اشاره آية اللّه بروجردى شروع كرده بود ،نقل ها و سندهايش را جمع كرده بودند و در دارالتقريب قاهره، چاپ كرده بودند. ما بعد از تأسيس مجمع جهانى تقريب بين مذاهب اسلامى،تصميم گرفتيم كه دوره مجلّه «رسالة الاسلام» را كه مجلّه رسمى دارالتقريب پيشين بود و از قاهره،در زمان حضور نماينده آية الله بروجردى (مرحوم آقا شيخ محمد تقى قمى) در آنجا منتشر مى شد، تجديد چاپ كنيم.بعد هم تصميم گرفتيم بقيه آثارآن دارالتقريب را، البته با كيفيّتى بهتر، چاپ كنيم كه طبعا «حديث الثقلين» در اولويت بود و بنده خودم به اين كار، اهتمام كردم.
چاپ اين كتاب در فضاى آن روز جهان اسلام و حتى بر روى بنيانگذاران

صفحه از 197