حرمت روايات را پاس بداريم - صفحه 256

ازدواج كند، اشكالى ندارد كه خوب نگاه كند؛ چرا كه او مشترى است) براى جابر بن عبداللّه انصارى بازگو شد.جابر گفت: من وقتى اين سخن را از رسول خدا(ص) شنيدم، دخترى از انصار را كه در باغ پدرش بود، پنهانى زير نظر گرفتم و به آنچه كه مى خواستم و نمى خواستم، نگاه كردم. بعد هم با او ازدواج كردم و او بهترين زن بود.

يك بار ديگر دو متن را مقايسه كنيد و تفاوت را داورى نماييد. به اين نمونه نيز توجه كنيد:

۰.على(ع) فرمود:رسول خدا(ص) نگين شيشه اى (بلورى) را ديد و فرمود: آرى، اين نگين، شيشه اى است!!

اگر شما باشيد و اين متن، چه قضاوتى درباره آن خواهيد كرد؟ آيا اختلافى بر سر جنس نگين بوده و يا توضيح واضحات است؟! جوابى نخواهيد يافت. پس بهتر است به متن خود روايت توجه فرماييد:

۰.قال على(ع):رأى رسول اللّه فصّ بلور، فقال: نعم الفصّ البلّور!

حالا ديگر براى شما نيز روشن است كه اشكال كار از كجاست؟ در همين يك كلمه كه «نعم» (از افعال مدح) در ترجمه، جاى خودش را به «نعم» (اسم به معناى «آرى») داده است!
احتمالا موافق باشيد يك نمونه ديگر را نيز پيش از ورود به بحث اصلى، ملاحظه كنيد؛ هر چند اصل بحث همين هاست:

۰.على(ع) فرمود:همچنين، طلاق دادن زن بى عقل و خل و زن مريض و مجنون جايز نيست….

نه؛ نگران نشويد! اميرالمؤمنين(ع) كسى را از اين كار منع نكرده است. اين اشتباه مترجم محترم است كه «مرد» را «زن» كرده است. آن حضرت(ع) طلاق دادن توسط مرد سفيه و خل، و كسى كه به بيمارى برسام مبتلا شده (بيمارى كه موجب هذيان گويى مى گردد) را صحيح ندانسته است:… ولايجوز طلاق المعتوة و لا مبرسم….

صفحه از 283