حرمت روايات را پاس بداريم - صفحه 269

كسى گمان نكند كه منظور پيامبر(ص) اين است كه از بنى اسرائيل حديث نقل كنيد و اين كار ايرادى ندارد.

مترجم: رسول خدا(ص) فرمود: از بنى اسرائيل، حديث نقل كنيد و ايرادى ندارد. على(ع) فرمود: منظور، اين است كه احاديث آنها را فقط بدانيد؛ ولى هرگز حديثى از آنان را براى ديگران بازگو و روايت نكنيد.[!]

۰.۲۱ـ (حديث ۱۷۰) قال رسول اللّه(ص):أربعة ليس غيبتهم غيبة… والمتفكّهون بالأمّهات.

۰.در ميان چهار دسته اى كه غيبت آنان جايز است، يك دسته كسانى اند كه نسبت به مادران، غيبت و بدگويى مى كنند تا لذت ببرند. تعبير مترجم محترم، موهم معناى كامجويى است: «كسانى كه از مادران خويش لذتجويى مى كنند».

۰.۲۲ـ (حديث ۱۷۶) قال رسول اللّه(ص):ما من عبد يصبح صائما فيشتم، فيقول: «سلام عليكم انّى صائم»، الاّ قال اللّه تعالى: استجار عبدى من عبدى بالصوم، فأدخلوه الجنّة.

۰.مفاد حديث، خويشتن دارى شخص روزه دار با پناه بردن به روزه و عدم مقابله با شخصى است كه به او ناسزا گفته است.

مترجم:… خداوند متعال به فرشتگان مى فرمايد: «بنده من به خاطر روزه دارى، از بنده ديگرى ستم ديده؛ پس او را داخل بهشت گردانيد».
توضيح: مترجم، كلمه «استجار» را كه به معناى پناه جستن و پناه بردن است، با ماده «جور» به معناى ستم و عدول از حق، خلط نموده است.

۰.۲۳ـ (حديث ۱۸۹) قال رسول اللّه(ص):أوصي أمّتى بخمس، بالسمع والطاعة والهجرة والجهاد و الجماعة، و من دعا بدعاء الجاهلية، فله حثوة من حثى جهنّم.

۰.در اين روايت، حضرت(ص) مى فرمايد: «هر كس به شكل دوران جاهليت، افراد را به يارى خويش فراخواند، مستحقّ توده اى از خاكهاى جهنم خواهد بود».

نظير اين مطلب، در روايت ديگرى آمده است كه به چند دسته زكات داده نمى شود؛ از جمله:

۰.ولا

صفحه از 283