سيري در كتاب «الاخبار الدخلية»(2) - صفحه 321

بسيار كذّاب است و فراوان دست اندركار جعل حديث بوده است.
كتـاب، همچنين از شخصى به نام بلوىّ، از عمارة بن زيد، خيلى روايت دارد. ۱ غضائرى پدر (حسين بن عبيداللّه) و غضائرى پسر (احمد بن حسين بن عبيداللّه) ـ هر دو ـ گويند:
از بلوىّ درباره عماره سؤال شد، پاسخ داد: عماره مردى بود از آسمان؛ پايين آمد؛ بر من حديث كرد و آنگاه به آسمان بر شد. ۲
ابن الغضائرىّ گويد:
عمارة، اسمى است بى مسمّا، هرچه از اين نام روايت كنند، دروغ است و در سيماى حديثى كه از اين نام روايت شود، كذب جلوه گر و روشن است. ۳
4ـ دأب شيخ طوسى در نامهاى شبيه هم ـ مانند يزيد و بريد ـ ذكرشان در دو باب است. ۴ مثلا در سند روايتى، نامى تحت عنوان (يزيد الكناسىّ) وجود دارد، سؤال اين است كه آيا وى، واقعا «بريد» است كه شيخ نخست، ذيل حرف «ب» در ميان اصحاب صادق(ع) از او نام برده است و يا «يزيد» است كه بار ديگر شيخ ذيل حرف «ى» در ميان اصحاب صادق(ع) از او ياد كرده است. شيخ پس از ذكر اسمهاى مشتبه در دو باب، آنها را روشن نمى سازد و اين پسنديده نيست؛ زيرا اين گمان را دامن مى زند كه مسمّا ها ـ به تبع

1.درباره عبدالله بن محمد بلوى و عمارةبن زيد، بنگريد به: دلائل الإمامة، ص۸۴، ۸۶، ۱۰۴، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۵۸، ۱۸۶، ۱۸۷و ۲۱۲ و در برخى اسناد، عمارةبن يزيد به جاى عمارةبن زيد ديده مى شود كه ظاهرا درست نيست.

2.رجال النجاشى، ص۳۰۳، ش۸۲۷

3.الأخبارالدخيلة، ص۴۷

4.شيخ در ميان اصحاب حضرت صادق(ع)، يك بار از«بريد الكناسى» و يك بار هم از«يزيد، ابوخالد الكناسى» نام برده است (رجال الطوسى، ص۱۷۱، ش۲۰۰۹ و ص۳۲۳، ش۴۸۳۳). همچنين، شيخ در ميان اصحاب حضرت باقر(ع) مى نويسد: «يزيد يكنّى أبا خالد الكناسىّ»(همان، ص۱۴۹، ش۱۶۵۵).

صفحه از 319