سيري در كتاب «الاخبار الدخلية»(2) - صفحه 322

اسمها ـ متعدّدند.
به همين سبب در اسانيد اخبار، نسبت به بريد الكناسى و يزيد الكناسى، اشتباه مى شود. ظاهرا در اين مورد، امر بر خود شيخ مشتبه بوده؛ زيرا خبر واحدى را در «تهذيب» از يكى و در «استبصار» از ديگرى روايت مى كند و در اثر مشتبه بودن امر اين دو اسم بر اوست كه آن را در دو باب «ب» و «ى» ذكر كرده است. ۱
5ـ گاهى علماى اهل سنّت از شخص عامّى (سنّى) به عنوان شيعى ياد مى كنند. در اين جا، مفهوم «شيعى» آن است كه نامبرده، على(ع) را از عثمان برتر مى بيند و افضل مى داند و نه از خليفه اوّل و دوم؛ مانند «عمّار الدّهنىّ» كه نجاشى درباره او نوشته است:
عمّار در بين عامّه، ثقه و مهترى صاحب جاه است.
برخى از اهل سنّت، وى را شيعى غير رافضى مى دانند؛ ۲ فرزند او، معاوية بن عمار دهنى از چهره هاى برجسته و درخشان شيعه است. ۳ شيخ طوسى، نام عمّار دهنى را در بين اصحاب حضرت صادق(ع) آورده كه اعمّ از امامى بودن است؛ ۴ چون شيخ، نام منصور دوانيقى و ابوحنيفه را كه از آن حضرت روايت كرده اند، در ميان اصحاب حضرتش آورده است. ۵

1.الأخبارالدخيلة، ص۵۴؛ قاموس الرجال، ج۲، ص۲۷۵، ش۱۰۷۲

2.از همين قبيل است تصريح ذهبى درباره حاكم نيشابورى كه او شيعى است و رافضى نيست (اخبارالدخيلة، ص۱۸۶).

3.رجال النجاشى، ص۴۱۱، ش۱۰۹۶

4.رجال الطوسى، ص۲۵۱، ش۳۵۲۵

5.الأخبارالدخيلة، ص۱۸۶

صفحه از 319