كتابشناسي كتابهاي الوافي، وسائل الشيعة و بحارالأنوار - صفحه 146

سيّد محسن امين در يك مقايسه كلى ميان جامع حديثى شيخ حر وسائل الشيعة و الوافى مولا محسن فيض مى گويد:
كتاب وسائل الشيعة شيخ حر تكيه گاه مجتهدان شيعه از دوره مؤلف تا امروز بوده است. و اين نيست جز به خاطر ترتيب و تبويب نيكوى آن. و الوافى ملامحسن كاشانى، گر چه از وسائل الشيعة جامع تر است، ولى به خاطر ترتيب دشوار، جايگاه وسائل الشيعة را نيافته است؛ در حالى كه اى بسا مؤلف آن از صاحب وسائل الشيعة محقق تر باشد. البته در بين علما سيّد بحرالعلوم طباطبايى توجه ويژه اى به الوافى داشته، آن را تدريس مى كرد و از شاگردش جواد بن محمد على، صاحب مفتاح الكرامة خواست تا تقريرات آن درس را جمع كند. با اين حال، الوافى با وسائل الشيعة برابرى نكرده است. ۱

شرح و حاشيه بر الوافى

بر اين جامع حديثى نيز شرح و حاشيه هايى چند توسط دانشمندان شيعه نگاشته شده است؛ از جمله:
ـ الحاشية على الوافى، خود مؤلف الوافى. ۲
ـ الحاشية على الوافى، عبدالله بن عيسى افندى (م1130ق). ۳
ـ الحاشية على الوافى، سيّد ابراهيم بن محمدباقر رضوى، برادر سيّد صدرالدين تونى، شارح وافية(زنده در1168ق). ۴
ـ الحاشية على الوافى، سيّد عبدالله بن نورالدين جزايرى (م1173ق)؛ وى در اجازه اش اشاره نموده كه اين حاشيه تدوين يافته است. ۵
ـ الحاشية على الوافى، محمدباقر بن محمد اكمل «وحيد بهبهانى» (م 1206 ق)؛ از اين كتاب به عنوان شرح ياد شده است، ولى خود شارح در فهرست تصانيفش از آن به عنوان حاشيه بر الوافى ياد مى كند. ۶

1.اعيان الشيعة، ج ۹، ص ۱۶۸.

2.الذريعة، ج۶، ص ۲۳۰، ش ۱۲۹۱؛ معجم مؤلفى الشيعة، ص ۳۳۶.

3.اعيان الشيعة، ج ۸، ص ۶۵؛ الذريعة، ج ۶، ص ۲۲۹، ش ۱۲۸۷.

4.الذريعة: ج ۶، ص ۲۲۹و ج ۱۴، ص ۱۶۵.

5.اعيان الشيعة، ج ۷، ص ۸۷؛ الذريعة، ج ۶، ص ۲۲۹، ش ۱۲۸۸.

6.الذريعة، ج ۶، ص ۲۲۹، ج ۱۴، ص ۱۶۵.

صفحه از 164