اعتبار سندي زيارت هاي ناحيه مقدسه - صفحه 36

بررسى مصادر و اسانيد

اين زيارت داراى سه اِسناد متّصل است.
1. الشيخ ابو عبداللّه محمد بن جعفر المشهدى مى گويد: أخبرني الشريف الجليل العالم أبو الفتح محمد بن محمد الجعفري ـ ادام اللّه عزه ـ، قال: اخبرني الشيخ الفقيه عماد الدين محمد بن ابي القاسم الطبري، عن الشيخ أبي علي الحسن بن محمد الطوسي.
2. و أخبرني عاليا الشيخ الفقيه أبو عبد اللّه الحسين بن هبة اللّه بن رطبة ـ رضي اللّه عنه ـ، قال: اخبرني شيخي المفيد الحسن بن محمد الطوسي، عن الشيخ ابي جعفر محمد الطوسي، قال: حدثنا الشيخ أبو عبد اللّه احمد ۱ بن محمد بن عياش رحمه اللّه، حدثني الشيخ الصالح أبو منصور ۲ عبد المنعم بن النعمان المعادي ـ رحمه اللّه ـ، قال: خرج من الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين اليّ على يد الشيخ محمد بن غالب الاصفهاني حين وفاة أبي ـ رحمه اللّه ـ، وكنت حدث السن، فكنت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد اللّه ـ عليه السلام ـ وزيارة الشهداء ـ رضوان اللّه عليهم ـ، فخرج اليّ منه. ۳
3. السيّد علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن طاووس الحسني: رويناها باسنادنا الى جدي أبي جعفر محمد بن الحسن الطوسي ـ رحمة اللّه عليه ـ قال: حدثنا الشيخ أبو عبد اللّه أحمد بن محمد بن عياش، قال: حدثني الشيخ الصالح أبو منصور بن عبد المنعم بن النعمان البغدادي ـ رحمه اللّه عليه ـ، قال خرج من الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين على يد الشيخ محمد بن غالب الاصفهاني حين وفاة أبي ـ رحمه اللّه ـ، وكنت حديث السن، وكتبت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد اللّه ـ عليه السلام ـ وزيارة الشهداء ـ رضوان اللّه عليهم ـ، فخرج الي منه».

1.در نسخه مصدر «محمد بن احمد... » آمده است، ليكن بى ترديد اين نام مقلوب است؛ زيرا از مشايخ شيخ طوسى كسى كه نامى شبيه به اين صورت باشد نقل نشده است، حال آنكه اين نام به جز جابه جايى بين احمد و محمد در تمام ويژگى هاى نسب و لقب يكى است، به علاوه، قلب محمد بن احمد و احمد بن محمد در باره بسيارى از روات رخ داده است؛ از جمله براى خود ابن عيّاش در كتاب الطرائف (سيّد بن طاووس) ص۱۷۲ كه مى گويد: «... رأيت تصنيفاً لأبي عبداللّه محمد بن عبداللّه بن عيّاش اسمه مقتضب الأثر... » و در ص۱۵۱ «احمد بن محمد بن عيّاش... ». همين دوگونگى در الصراط المستقيم ابن يونس العاملى، ج۱، ص۵، و ج۲، ص ۹۸ و ۱۰۰ و ۱۴۱ و ۱۴۶ و ۲۳۸ به چشم مى خورد. همچنين كتاب الأربعين ابن طاهر قمى، ص۳۵ و ۳۵۶.

2.در نسخه اى كه در دست داريم «أبو ميسور ابن» است و اين اصلاح با اعتماد به نسخه اقبال و نام راوى در كتب رجال صورت گرفت.

3.المزار الكبير، ص ۴۸۵ ـ ۴۹۵، ح ۸.

صفحه از 65