ابوهريره و نشر اسرائيليات و احاديث موضوعه - صفحه 139

به اين كنيه خواندند [ابوهريره يعنى پدر گربه كوچك]. ۱
برخى ديگر گفته اند:
در دوران امامت پيامبر(ص) در مدينه، همواره ديده مى شد كه ابوهريره، گربه خود را در دست دارد و با او بازى نموده، اوقات را مى گذراند. روزى پيامبر خدا(ص) او را در همين حال مشاهده كرد كه گربه اى در آغوش داشت. به او فرمود: «يا اباهريره…» و از آن پس، ابوهريره به اين نام شهرت يافت. ۲

گزارش تفصيلى اسامى ابوهريره

دليل اينكه اسامى ساختگى بسيارى در كتب حديث ديده مى شود ـ به گونه اى كه در ظاهر به افراد مختلف و متعددى اشارت دارد؛ اما وقتى تحقيق مى شود، شخص واحدى بيش از آنها مستفاد نمى گردد ـ اين است كه وضّاعان حديث و دروغ پردازان تاريخ، براى آنكه در نقل اخبار كثير از راوى واحد، دچار ملامت و سرزنش مردم و جويندگان اخبار و احاديث نشوند، اخبار و روايات منقول از فرد واحد را به نامها و اسامى مختلف، نقل كرده اند. نامهاى ابوهريره نيز از اين قبيل است. اينك به ذكر اسامى متعدد ابوهريره مى پردازيم:
1ـ ابو هريرة بن عامر بن عبد ذى الشّرى بن طريف بن عتاب ۳ بن صعب بن منبّه ۴ بن سعد بن ثعلبة بن سليم بن فهم بن غنم بن دوس بن عدنان بن عبداللّه بن زهران بن كعب الدوسى.
ابن الكلبى، چنين اسمى را براى ابوهريره برگزيده و دمياطى نيز احتمال آن را بسيار قوى دانسته است. البته يادآور اين نكته مى شود كه دولابى از طريق ابن لهيعه از يزيد بن

1.تحفة الأحوذى (أبواب المناقب ـ باب مناقب أبى هريرة)،حديث ۳۹۲۹؛ أسدالغابة، ج۵، ص۳۲۰. ترمذى گويد:، اين روايت حسن است.

2.القاموس المحيط، فيروزآبادى (۸۱۷هـ) (به نقل از: شيخ المضيرة، ص۴۴).

3.در طبقات ابن سعد (ج۴، ص۵۲) ابن غياث ذكر شده و نيز در جمهرة (ص۳۸۲) ابن عياد و در تهذيب التهذيب (ج۱۲، ص۲۶۲) به ابن عيان نام برده شده است.

4.در طبقات و جمهرة، «ابن هينة» و در تهذيب التهذيب، «هنيديب» ذكر شده است.

صفحه از 160