امينان وحي - صفحه 305

11

امينان وحى

(روايات روض الجنان در كتاب مستدرك نورى)

على عليزاده

تفسير روض الجنان تأليف شيخ ابوالفتوح رازى، كه يكى از آثار به جا مانده از سالهاى ميانى قرن ششم هجرى است، تفسيرى است كبير و برخوردار از دانشهاى قرآنى و حديثى و نكته هاى كلامى و ادبى، اصولى و فقهى و جز آن. اين تفسير ارزشمند به درخواست پارسى زبانان ناآشنا به لغت تازى، به گويش پارسى نوشته شده است و از همان آغاز تأليف هماره مورد مراجعه قرآن پژوهان و اسلام شناسان بوده است.
در اين تفسير استوار، روايات زيادى نقل شده كه تعداد زيادى از آنها به زبان پارسى ترجمه گشته است. علاّمه نورى طبرسى، كه خود يكى از محدّثان بزرگ جهان شيعه مى باشد، در كتاب ارزشمند مستدرك الوسائل از تفسير روض الجنان به عنوان يكى از منابع خود بهره ها برده است. ايشان در خاتمه مستدرك (ج 1، ص 178؛ ج 3، ص 72) پس از ستودن شخصيت والاى شيخ ابوالفتوح رازى و تفسير كبير او مى نويسد:
در اين تفسير شگفت برانگيز، روايات زيادى آورده شده كه با ابواب كتاب ما ـ مستدرك الوسائل ـ تناسب دارد و از آنجا كه تعداد زيادى از اين احاديث به گويش فارسى ترجمه شده اند، نيازمند ترجمه ديگرى به گويش عربى بود.
محقق نورى طبرسى در ابواب زيادى از كتاب خود از اين تفسير نقل روايت كرده و آن تعداد از احاديث را كه به زبان پارسى بوده، به زبان عربى تعريب نموده و تعدادى ديگر را كه در تفسير جناب شيخ ابوالفتوح به همان زبان عربى نقل شده بود، عيناً نقل كرده است.

صفحه از 330