نقد و بررسي قواعد وضع شناسي در « المنار » ابن قيم (2) - صفحه 133

خواستيد براى من به عنوان قاصد و رسول شخصى را بفرستيد، سعى كنيد شخصى خوش سيما و نيكونام باشد»، گويد:
مقصود از زيبايى، زنانگى و تحريك شهوانى نيست، بلكه مقصود، قامت بلند و متعادل و توازن عضلات و اعضا و تركيب مناسب صورت است، به طورى كه وقتى به وى نگريسته مى شود، تنفرآور نباشد. ۱

5. مخالفت ديگر مؤلفان

سخاوى (م902 ق) پس از بررسى كليه احاديثى كه در اين زمينه وارد شده، گويد: «با اين وجود، متن اين احاديث موضوع نمى باشد». ۲ و در تأييد سخن خود به برداشت موافق ابن حجر (م 852ق) در همين زمينه اشاره مى كند.
ـ مسند بن همات دمشقى گويد:
حديث مورد نظر در زمره احاديث حسن قرار دارد. ۳
ـ سيوطى (م 911 ق) گويد:
از ديد من، حديثْ «حسن» و «صحيح» است و كليه طرق آن را در «جزء» خاصى كه نگاشته ام، جمع آورى كرده ام. ۴

بررسى و نقد قاعده هشتم ؛ پيش بينى و تعيين دقيق زمان رخداد وقايع آينده

هشتمين قاعده: «پيش بينى و تعيين وقت دقيق وقايع آينده» ۵ است.

1. بررسى احتمالات

چون ابن قيم، طبق معمول، علت اصلى موضوع دانستن چنين احاديثى را توضيح نمى دهد، با توجّه به متن، احتمالات ذيل را مورد بررسى قرار مى دهيم:
الف. اگر مقصود وى نفى پيشگويى و اخبار از غيب است، بايد گفته شود كه پيشگويى خود يكى از وجوه اعجاز در قرآن است. به علاوه، خود وى در همين كتاب، پيشگويى پيامبر(ص) را

1.المنار، ص ۶۳.

2.المقاصد الحسنة، ص ۸۰.

3.التنكيت والافادة، ص ۳۵ به نقل از همان، ص ۶۳.

4.الل آلى المصنوعة، ج ۲، ص ۷۶.

5.المنار، ص ۶۳ و ۱۱۰.

صفحه از 143