نقد و بررسي قواعد وضع شناسي در « المنار » ابن قيم (2) - صفحه 142

براى موسى(ع) شد: «و واعدنا موسى ثلثين ليلة و أتممناها بعشر». ۱ در اين صورت، باز هم دروغ است؟

4. علم غيب و «الا»

به علاوه، همين ادعاى ابن القيم كه دانستن زمان قيامت را يكى از مصاديق «علم غيب» دانسته و فهم آن را فقط به خداوند اختصاص داده، با آيه «عالم الغيب فلا يُظهر على غيبه احداً الامن ارتضى من رسول فإنّه يسلك من بين يديه و من خلفه رصداً»۲ قابل جمع نيست، و مى تواند به عنوان ادعايى مخالف قرآن لحاظ شود.

قاعده چهاردهم و پانزدهم؛ توصيه به نماز در ايام خاص

چهاردهمين قاعده كلى ابن قيّم عبارت است از احاديث «صلوات الأيام و الليالى... ». ۳
مقصود وى از اين قاعده، بيان اين نكته است كه توصيه هاى به قرائت و برپا داشتن نماز در فلان روز و فلان شب، امورى گزاف و دروغين است ؛ چنان كه در همين باره پانزدهمين قاعده نيز به «احاديث صلاة ليلة النصف من شعبان» ۴ تعلق دارد.

1. شب قدر بهتر از هزار ماه

اگر نوك پيكان استبعاد وى متوجّه اين سخن است كه در يك شب خاص، چگونه ممكن است چنين فضيلتى نهفته باشد، بايد به نمونه قرآن آن مراجعه كند. ۵ و ۶ به علاوه، بعضى «نيمه شعبان» را جزء ليالى قدر دانسته اند.

1.سوره اعراف، آيه ۱۴۲ ؛ تفسير المنير، ج ۳، ص ۳۴۵؛ تفسير تقريب القران، ج ۹، ص ۴۱.

2.سوره جن، آيه ۲۶ و ۲۷ ؛ تفسير الكاشف، ج ۷، ص ۴۴۰.

3.المنار، ص ۹۵.

4.همان، ص ۹۸.

5.سوره قدر، آيه ۵ و ۳ ؛ تفسير منهج الصادقين، ج ۱۰، ص ۳۰۲ ؛ تفسير تبيان، ج ۱۰، ص ۳۸۴ ؛ تفسير الصافى، ج ۵، ص ۳۵۱.

6.سوره دخان، آيه ۴؛ تفسير الجديد، ج ۶، ص ۳۸۰؛ تفسير تقريب القرآن، ج ۲۵، ۱۱۰؛ تفسير من وحى القرآن، ج ۲۰، ص ۳۳۹.

صفحه از 143