سير نگارشهاي اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث(2) - صفحه 83

اين كتاب يك دوره مصطلح الحديث اجتهادى است و مرجع تحقيق خوبى جهت آشنايى با آراى دانشمندان در مورد يك مسئله است. سيوطى در اين كتاب دايره تنويع علوم حديث را تا 93 نوع توسعه داده است كه يا بيان توسعه بلقينى است و يا اين كه خود بدان افزوده است. سيوطى هر جا كه نوعى را اضافه كرده است بدان اشاره مى كند، مثلاً در نوع 78 مى نويسد:
...ما رواه الصحابة عن التابعين عن الصحابة. هذا نوع زدتُه انا. و قد الف فيه الخطيب و قد انكر بعضهم وجود ذلك و قال: ان رواية الصحابة عن التابعين انما هى فى الاسرائيليات و الموقوفات، و ليس كذلك فمن ذلك حديث سهل بن سعد الانصارى عن مروان بن الحكم عن زيد بن ثابت ان النبى (ص) ....
در جاى ديگر چنين مى افزايد:
...النوع التاسع و الثمانون: «معرفة اسباب الحديث» (ص 343). هذا النوع ذكره البلقينى في محاسن الاصطلاح، و شيخ الاسلام فى النخبة، و صنف فيه ابو حفص العكبرى و ابوحامد بن كوتاه الجوبارى.قال الذهبى لم يسبق الى ذلك....
النوع الحادى و التسعون «معرفة من لم يرو الاّ حديثا واحداً» هذا النوع زدته انا.
42. الفية الحديث (نظم الدرر فى علم الاثر)، جلال الدين عبد الرحمن بن ابى بكر السيوطى (849 - 911ق)، بيروت، دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع، 1414 ق/1993م.
اين الفيه چنين آغاز مى شود:

للّه حمدى، و اليه استند و ما ينوب فعليه اعتمد
ثم على نبيّه محمد (ص) خير صلاة و سلام سرمد
و چنين ادامه مى يابد:

علم الحديث ذوقوانين تحد يدرى بها احوال متن و سند
فذانك الموضوع و المقصود ان يعرف المقبول و المردود
سيوطى مى گويد: من اين الفيه را در پنج روز سرودم:

نظمتها فى خمسة الايام بقدرة المهيمن العلاّ م

صفحه از 89